Sv: Lærerstreiken
Jeg tror vi har behov for nye begreper. Forvirringen er jo komplett nå som grunnskolelærere formelt blir utdannet lektorer, men de har ikke tatt lektorutdanning. De er heller ikke kvalifisert for å jobbe i videregående skole, mens de som har tatt lektorutdanning, derimot, kan jobbe i ungdomstrinnet og i videregående, men ikke på 1.-7. Lektorutdanningen gir vanligvis større faglig fordypning enn grunnskolelærerutdanningen, mens den siste er mer profesjonsnær.
De som tok allmennlærerutdanning da den var fireårig, er utdannet adjunkter, men disse vil det jo bli færre og færre av i skolen framover. Jeg er usikker på om vi kommer til å fortsette å ha to ulike femårige utdanninger som er såpass overlappende som lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen er i dag. Mitt tips er at lektorbegrepet blir utdatert (og kanskje utdanningsveien også?), mens profesjonsutdanningen utvides til å også omfatte videregående på et eller annet vis.
Poenget er at dette er for sammensatt til at det bare er å sortere i lektor og adjunkt. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om faglærerne, yrkesfaglærerne og PPU-veien.