Sv: Lærerstreiken
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Nei. Det mener jeg ikke heller. Det er jo dette jeg mener med at det er strukturelle problemer i norsk skole. Og problemer som ligger over hver enkelt skole.
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvis det strukturelle problemet du sikter til er at det er lærermangel, så er jo det noe av hovedpoenget i denne tråden.
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg burde ha uttrykt meg tydeligere: Jeg mente ikke at elevene skulle ha hver sin ipad (Selv om det også kan ha sine fordeler). Et konkret eksempel er muligheten for elever som er syke å streame av undervisningen. Så vidt jeg vet er det i dag ingen standardisert måte å gjøre dette på slik at feks lærere er skjermet mot opptak. (Helse Norge har jo også samme utfordring mtp AMK - der har de enda problemer med å sende data fra ambulansene over til sykehusene.)
Å streame undervisning i grunnopplæringen, vil være helt meningsløst og på ingen måte forsvare investeringene som må gjøres for å rigge alle klasserom. I løpet av en undervisningsøkt løper typisk hele gruppa rundt i skolegården et kvarter for å ta bilder eller måle opp noe, fire stykker sitter ved et bord og spiller spill, en gruppe er på gangen og øver på fremlegget sitt og to stykker sitter på et grupperom og leser høyt for hverandre. Ikke veldig velegnet for streaming.
Og var det noe vi lærte av pandemien, så var det at seksåringer, niåringer, femtenåringer som sitter hjemme alene og ser på læreren sin forelese om et eller annet, det er det ikke mye læring i. For noen få, kanskje, i enkelttilfeller, ja, men som standardisert løsning hver gang elever er borte fra skolen, absolutt ikke.
(Men dette er en ganske kul løsning, der hvor det egner seg.)