|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærerstreiken
Jeg ville ikke blir lærer på nytt. Og jeg ELSKER jobben min. Hadde jeg ikke fått jobbe i voksenopplæringen, hadde jeg ikke vært lærer.
|
|
|
|
#162 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenVi må huske på at det er mange, mange lærere som trives, er motiverte og fornøyde med arbeidshverdagen sin også, så det er ikke helt svart. Hvert år det også tusenvis som ønsker å bli lærere, selv om det gjerne skulle vært flere.
|
|
|
#163 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Dette ser dessverre ut til å være en godt bevart hemmelighet i offentlige media i alle fall. Er langt mellom de positive omtalene av dette yrket. Hadde det ikke vært for at jeg snakket med lærere i ny og ne hadde jeg trodd at det kun var negativt. Jeg synes ikke det er det minste rart at det går nedover med rekrutteringen til yrket, og jeg tror ikke bare det har med lønn å gjøre.
|
|
|
#164 |
|
|
Det betyr jo ikke at dere ikke får lønnsøkning, bare at dere ikke får ansiennitetsopprykk. Så er det andre grupper som klager på at mens de må vente helt til 20 år for å oppnå maks ansiennitet, får lærerne det allerede ved 16 år, så det kan jo ses flere veier. Mange i privat sektor har vel aldri fått ansiennitetsopprykk, og kommer ikke til å få det heller. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Leser
|
Du er i vgs? (Du har sagt der før, men jeg husker det ikke I farten)
|
|
|
#166 |
|
© All rights reserved
|
Enig! |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Søt og rar
|
Det er jo egentlig dette inntrykket jeg har gjennom de lærerne jeg kjenner privat eller kommer i kontakt med gjennom barnas skolegang.
|
|
|
#168 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet du noe mer? Med 8. klassing hjemme i på fulltid (=0 undervisningstimer) i 4 uker nå og 6. klassing i en uke er jeg SVÆRT utålmodig, nå MÅ det skje noe! |
|
|
|
|
|
#169 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: LærerstreikenAner ikke noe mer. Har ikke vært sending enda, så de venter åpenbart fortsatt.
|
|
|
#170 |
|
|
Sv: LærerstreikenJeg synes en av de mest negative tingene med lærerorganisasjonen er at fokuset er så vanvittig negativt, bare så det er sagt. Jeg er ærlig her inne og blant de nærmeste om at jeg ikke ville blitt lærer på nytt og at jeg ikke ville gjort det om jeg måtte jobbet i grunnskolen, men jeg elsker jo jobben min og kunne virkelig ikke tenkt meg å gjøre noe annet. Men det er mye som er utmattende med jobben min, for eksempel at jeg må jobbe når jeg er syk (i beste fall kommer jeg unna med å lage vikaropplegg) og jeg må innrømme at jeg blir veldig sliten og lei av (min opplevelse av) hvordan andre mener og tenker og sier noe om yrket mitt uten at de har peiling. Alle har gått på skolen, så alle kan mene noe om hva det er å være lærer liksom. Jeg ønsker meg ikke status, på ingen måte, men jeg ønsker meg anerkjennelse og respekt for min særegne kompetanse som lærer.
|
|
|
|
#171 |
|
Make it count!
Sv: LærerstreikenJa, alle har en mening om skolen, om lærerne, om hva problemet er og om hva som er løsningen. Og alle har anekdotiske bevis for sin virkelighetsoppfatning. Det er jo til å bli sprø av i blant.
|
|
|
#172 |
|
Semiaktiv
Dette er vel ikke noe særegent for lærere. Dette tror jeg folk i mange yrkesgrupper opplever. Leger, journalister, politikere, saksbehandlere innen offentlig forvaltning (byggesak etc), politi, arkitekter, NAV, byplanleggere, barnevern, UDI, bønder ... Min rekord er da jeg jobbet i miljøavdelingen hos (daværende) Fylkesmannen, avdelingen som også hadde ansvar for rovviltforvaltning.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-09-22 kl 16:06. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Make it count!
Joda, det er sikkert mange som opplever andres synsemening om sitt fagområde. Kan bare tenke meg hvordan de som jobber i kraftselskaper har det nå.
|
|
|
#174 |
|
Semiaktiv
Jeg tror de fleste føler det samme når det gjelder sin yrkesgruppe altså, man ser gjerne best det man selv er en del av, og tror man er mye mer utsatt enn alle andre. Vil tro det gjelder ganske likt for alle yrker som er sørvisrettede, som henvender seg mot en kunde-/brukergruppe av en eller annen type. Man vil alltid komme borti foreldre, pasienter, pårørende, kunder, klienter, passasjerer etc, som mener de selv kunne utført jobben mye bedre. Det er egentlig litt unødvendig å konkurrere om hvilke yrkesgrupper som opplever dette mest.
|
|
|
#175 |
|
|
Sv: LærerstreikenDet kan godt hende det ikke er særegent, men det er dritt likevel. Og unødvendig.
|
|
|
|
#176 |
|
Make it count!
Jeg er ganske sikker på at noen yrker finnes det en mer allmenn oppfatning av hva innebærer enn andre, og at lærer kommer temmelig høyt opp på lista over yrker "alle" har et forhold til.
|
|
|
#177 |
|
Make it count!
Nå skrev du litt mer mens jeg svarte på innlegget ditt, men den konkurransen var det vel strengt tatt du som dro i gang.
|
|
|
#178 |
|
Semiaktiv
Mitt poeng er bare at dette ikke er noe som gjelder bare for lærere, det er et mer generelt problem som jeg tror mange opplever, uten at man trenger å synse så mye om hvem som opplever det mest, og uten at lærere trenger å ta det til inntekt for sin sak.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-09-22 kl 16:44. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#180 |
|
Make it count!
Sv: LærerstreikenDer er vi helt enige, My.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|