Sv: Gruffetråden #11
Min I lands problematikk på det der er derimot at det at Kr. himmelsprett er 18. mai kommer til å ødelegge pinsa mi.
I pinsa vil jeg gjerne reise på tur. Den ene turen i året med camping med mine foreldre og min bror med familie, VELDIG kjekt for ungene.
Himmelspretten er korpsenes festdag med sommersamlig, marsjering i gatene, fellesnumemr og konserter, for alle korps i "ålesundsregionen".
At korpsene skal velge å ha den første skikkelige sommersamligenn på mange år (2020 og 21 var jo avlyst pga Korona, og 2022 ble en miniutgave pga kort planlegging i vår) dagen etter 17, mai er jo ikke særlig troverdig. Tross alt er alle musikanter og foredre da rimelig slitn (og sommersamling krever gasnke mye dugnadsinnsats av det korpset som arrangerer, det skjer neppe 18. mai)
Sist det ikke var sommersamling kr. himmefart var det 2 pinsedag. Dengang fordi arrangørkretsen hadde konfirmasjoner kr himmelfart og derved ikke tilgang på nevnte dugnadsfolk. Så jeg har sett på kalenderen for mai 2023 og kommet til at jeg neppe får reise på tur i pinsa i 2023 heller (i 2022 regnet den turen bort)
Jeg er jo leder i korpset og har to som spiller, så vi er følgelig minst tre som skal gå i det toget. Vi var 5 i år, minstemor var duskebærer på fana og hvert korps måtte stille med et par foreldre i gul vest for å gå og stoppe trafikken fra sidegatene, så mannen var en av dem.
Hele poenget med at den campingturen er i pinsa er at det er en dag lenger så det ikke bare blir fredag til søndag, da er det jo i realiteten bare lørdagen vi har.
Menne, takket være deres gruff, vel, dersom været er fint i mai, det hender jo, så kan vi dra 17, mai etter tog og festivitas, om vi tar fri 19. mai (vi jobber ikke i skolen noen av oss, kanskje vi kan avspasere den meget inneklemte fredagen) og få ei langhelg DER! Ingen av mine unger skal ta eksamen til våren så vidt jeg kans skjønne, og 19. mai er fridag i skoleruta.