Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 12:32   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg er lært opp til å si neger. Det var helt vanlig i min barndom, og jeg ser ikke noe raistisk i det.

Det er jo det som er litt av poenget her da.. Det var vanlig i de aller fleste sin barndom, men det er det ikke lenger. Det har endret betydning oppigjennom årene, akkurat som veldig mange andre uttrykk!

De fleste andre har fått med seg dette, mens noen fortsatt henger igjen ved det som var "helt vanlig i sin barndom". I min mormors generasjon var det vanlig å si "åndssvak" i stedet for psykisk utviklingshemmet. Jeg synes ikke det er greit å si det i dag likevel, selv om det ikke menes noe vondt med det.

Gammel 23-08-07, 12:33   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er jo det som er litt av poenget her da.. Det var vanlig i de aller fleste sin barndom, men det er det ikke lenger. Det har endret betydning oppigjennom årene, akkurat som veldig mange andre uttrykk!

De fleste andre har fått med seg dette, mens noen fortsatt henger igjen ved det som var "helt vanlig i sin barndom".

Nei, det har ikke endret betydning oppigjennom årene. Det har aldri vært OK å si neger, selv om det var flittig brukt tidligere.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 12:41   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, det har ikke endret betydning oppigjennom årene. Det har aldri vært OK å si neger, selv om det var flittig brukt tidligere.

Det har vært mer akseptert tidligere, selv om man selvsagt gjerne kan si at det ikke var OK da heller (på samme måte som at slaveri ikke var OK selv da omtrent alle mente at det var det). Sånn sett er den oppfattede betydningen annerledes nå enn før.

Gammel 23-08-07, 12:41   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enig, de fleste brukte ordet "neger" i sin uvitenhet. Argumenter som jeg vet ikke, jeg mener ikke noe vondt osv holder ikke. Nå vet vi, bakgrunn, betydning og virkningen ordet har, og da er det ingen grunn til å fortsette.
Selv min mor og far har klart det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 12:43   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Kanskje at vi ikke forbinder det som noe negativt.

Jeg synes det er utrolig arrogant å tviholde på et begrep som oppfattes sårende eller nedsettende av andre, bare fordi man selv ikke forbinder noe galt med det.

Ut i fra din tankegang, så kan man kalle folk hva som helst, så lenge det er godt ment? Så hvis jeg synes at "Tjukka" er et søtt og morsomt ord å bruke om noen, og ikke mener noe vondt med uttrykket, så er det helt greit om jeg kaller min overvektige venninne det? Også etter at hun har bedt meg om å slutte med det, fordi hun synes det er sårende?

Er det noen grunn til at hun skal ta seg nær av å bli kalt Tjukka, når jeg synes tykke mennesker er flotte og ikke ville drømme om å bruke uttrykket for å såre noen, men bare bruker det som et hyggelig kjælenavn? Er det min venninne som tar feil når hun blir såret over noe jeg ikke mener noe vondt med? Eller er det jeg som er ufølsom og slem, som fortsetter å kalle henne for noe hun blir lei seg over, til tross for at jeg ikke mener noe vondt med uttrykket?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 12:42   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var liten, ble alle afrikanere og norsk-afrikanere kalt negre.

Da jeg tidlig i mitt voksenliv leste at afrikanere selv ikke vil bli kalt negre, så sluttet jeg med det.

Hvorfor skulle man fortsette å kalle noen noe de ikke selv vil bli kalt?

For min del, er denne saken klinkende klar, og ingenting å diskutere.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.