|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg virkelig rasist?
Det er jo det som er litt av poenget her da.. Det var vanlig i de aller fleste sin barndom, men det er det ikke lenger. Det har endret betydning oppigjennom årene, akkurat som veldig mange andre uttrykk!
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Nei, det har ikke endret betydning oppigjennom årene. Det har aldri vært OK å si neger, selv om det var flittig brukt tidligere. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Det har vært mer akseptert tidligere, selv om man selvsagt gjerne kan si at det ikke var OK da heller (på samme måte som at slaveri ikke var OK selv da omtrent alle mente at det var det). Sånn sett er den oppfattede betydningen annerledes nå enn før.
|
|
|
#4 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig, de fleste brukte ordet "neger" i sin uvitenhet. Argumenter som jeg vet ikke, jeg mener ikke noe vondt osv holder ikke. Nå vet vi, bakgrunn, betydning og virkningen ordet har, og da er det ingen grunn til å fortsette. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes det er utrolig arrogant å tviholde på et begrep som oppfattes sårende eller nedsettende av andre, bare fordi man selv ikke forbinder noe galt med det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
By the Sea
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Da jeg var liten, ble alle afrikanere og norsk-afrikanere kalt negre.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|