Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jule-/bursdagsgaver til egne barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Sum til egne barn enten i cash eller gave
Opptil 1000kr 17 18,09%
1000-2000kr 46 48,94%
2000-3000kr 14 14,89%
3000-4000kr 6 6,38%
4000 2 2,13%
5000 7 7,45%
Over 5000 2 2,13%
Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-22, 20:45   #1
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dette er overhodet ikke ment som kritikk, bare så det er sagt! Men jeg lurer oppriktig på hva i alle dager et barn eller ungdom trenger som koster over 5000?

Mobil, dunparkas, slalåmutstyr, fjellski og sko, PlayStation, PC, nettbrett, seng, bunadsølv, en reise - bare for å nevne noe.
Mange kjøper jo dette til barna sine utenom jul og bursdag, andre gir det i gave.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-22, 22:17   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mobil, dunparkas, slalåmutstyr, fjellski og sko, PlayStation, PC, nettbrett, seng, bunadsølv, en reise - bare for å nevne noe.
Mange kjøper jo dette til barna sine utenom jul og bursdag, andre gir det i gave.

Skjønner. Mine barn har enten ikke fått slike ting eller betalt det selv, så jeg kom rett og slett ikke på det. (Men vi trenger ikke diskutere akkurat dette, det er jo ikke det tråden handler om.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 12:46   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner. Mine barn har enten ikke fått slike ting eller betalt det selv, så jeg kom rett og slett ikke på det. (Men vi trenger ikke diskutere akkurat dette, det er jo ikke det tråden handler om.)

Da blir jeg i stuss, hvordan har barna så mye penger mellom hendene at de har råd til slalomutsyr eller mobiler selv?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 13:01   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Da blir jeg i stuss, hvordan har barna så mye penger mellom hendene at de har råd til slalomutsyr eller mobiler selv?

For det første har de aldri trengt å ha så mye utstyr. Vi bor langt fra snø, og jeg tror de har eid egne slalåmski én gang, og da aldri i den prisklassen. Vi har leid ski noen ganger. Langrennski har de også hatt i perioder, gjerne arvet eller billige varianter. De har hatt sparepenger siden de var små, og det er gjerne bursdagsgaver fra besteforeldre etc. De har aldri vært opptatt av å bruke penger, så de har hatt råd til å kjøpe mobil de få gangene de har ønsket seg det. De bytter ikke mobil hele tiden, og det har hendt de har overtatt mannens (han får nye på jobben). iPad har de også kjøpt seg selv. Begge har hatt jobb siden 13-14-årsalderen. Ikke mye inntekt, men litt. Og så kom konfirmasjonspengene. De har kjøpt seg nye senger i tenårene, og de har kjøpt hhv elsykkel og vanlig sykkel. De har betalt korpsturer og treningsleirer selv, samt betalt mobilabonnement i mange år nå.

Jeg synes verken vi er kjipe eller gjerrige. De har hatt sparepenger, og de har tjent penger. Og de er særdeles lite opptatt av ting. Jeg tror de har tatt som en selvfølge at de kjøper seg ting selv. Vi har betalt mye for dem også, og de får selvsagt klær og andre ting de trenger. Vi har romslig økonomi, så det handler ikke om det, men om hva vi (merk vi) ønsker å lære dem. De ønsker seg sjelden ting, så det er ikke så vanskelig for oss å innfri når det en sjelden gang kommer et ønske. Til jul ønsket den ene seg AirPods pro, og det er nok den dyreste gaven vi har kjøpt.

De har faktisk fremdeles mye sparepenger igjen, det er ikke sånn at de nødvendigvis har tæret på dem. Men minstens sparekonto fikk riktignok et dypt innhugg etter å ha tatt lappen.

Sist redigert av Hyacinth : 10-06-22 kl 13:08.
Gammel 10-06-22, 13:08   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Mine barn har kun fått sine første mobiler av oss, og da er det eldre modeller som ikke er så dyre, av og til litt i spleis med andre i familien. Storebror har kjøpt 2 eller 3 mobiler selv, og da er det med penger han har spart (vi har da gjerne gitt ham tilskudd til både bursdag og jul og det samme har andre gjort). Den siste han kjøpte nå, var for konfirmasjonspengene han fikk for halvannet år siden.

Vi kjøper slalåmutstyr brukt til barna stort sett og da blir det ikke gave, men også en helt annen prisklasse.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-22, 13:10   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk ikke slalåmutstyr er så vanlig å eie i Stavanger. Sier ikke at folk her ikke har, men jeg tror det er vanligere å ikke ha.

Gammel 10-06-22, 14:46   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror faktisk ikke slalåmutstyr er så vanlig å eie i Stavanger. Sier ikke at folk her ikke har, men jeg tror det er vanligere å ikke ha.

Jeg tror i alle fall at de som har hytte i Sirdalen (og det er mange) har eget slalåmutstyr.

Vi bor på Sørlandet; mine hadde ikke eget utstyr da vi bodde i Rogaland (men da stod de heller ikke på slalåm), men vi leide kun første sesongen. Det var mer praktisk å eie eget og også rimeligere da det kun brukes over flere sesonger og kjøpes brukt og selges igjen. Nå betrakter jeg slalåmutstyr som noe de bør ha for å være en del av gjengen. Yngste var på tur med klubb i kirken i vinter til slalåmbakke og skal nok igjen neste vinter.

Gammel 10-06-22, 15:56   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-22, 17:22   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Dette.
I tillegg til mc utstyr nå som han har kjøpt lett mc. Selv måtte jeg betale det aller meste selv fra jeg var 13 fordi jeg hadde jobb, det er en linje vi ikke ønsker å legge oss på selv.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.