|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingNå er det to år til det er aktuelt her, og vi har nok en jeg ikke er sikker på om har interesse av russetiden i det hele tatt. Men i følge ham er stemningen avslappet på by-skolen han går på. Det kan skyldes at han er så avslappet selv at han aldri hadde fått med seg noe annet, eller at bor for langt unna til å bry seg.
|
|
|
|
#2 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg er dritbekymret, har sosialt aktiv jente som drømmer mer om russetid enn framtid. Frykter at det går på helsen løs og karakterene. Helgens lesning i VG om dyre leasingbusser som havarerer første dag, og det med svindelkontrakter. Og falske giftige drikkevarer i svartmarkedet. Så mange som vil de unge vondt i tillegg til at de selv virker helt hinsides forbi moral, regler og lover. Joda, de skal ha det gøy og være irriterende, men så umoralske. Og at 1:10 sier de har tatt kokain eller MDMA. Jeg har lyst til å flytte fra et område med den mest beryktede festrussen, men aner ikke til hvor det skulle blitt. Jeg er allerede forbannet fordi 15/16 åringer får være hjemme alene i helgene, det konsumeres alkohol og noen i samme alder får med seg alkohol hjemmefra. Jeg gruer meg til 17. Mai.
|
|
|
|
#3 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingDet som har kommet fram i media de siste ukene om ganske så vanlig russefeiring er altså helt grusom. På så mange måter. Rusbruk, utestenging, prøvefester der man må bevise at man er kul nok, busser som sørger for å holde en plass ledig slik at de har en liten gjeng rundt seg som gjør ALT for å få den siste plassen. Ungdommer som mister bussplassen to uker før russetiden starter, og dermed ikke har noe russetid i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Dagens russefeiring og ekskludering
Litt samme situasjon her, hvor det også er to år til. Snakket litt om det for en liten stund siden, for det skrives jo så mye og jeg blir litt bekymret. Det var jo ingen bombe at min datter ikke er superopptatt av russetid, og hadde det vist seg at hun var i full gang med planleggingen allerede nå hadde det vært tidenes karakterbrist.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-05-22 kl 12:28. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Dagens russefeiring og ekskludering
Ut fra din beskrivelse er min datter ganske lik. Jeg spurte en venninne av henne forleden da hun var på besøk om de hadde snakket om russetid. Hun så ut som hun var falt ned fra månen. Det var tydelig at min datter snakker sant og at russetid ikke er noe de har snakket om enda. Jeg er ikke overrasket all den tid hun går på skolen hvor bare de ukule går og ikke de som er populære (sånn generelt, det er slik de på andre siden av byen ser på dem) og det er helt OK. Om hun finner seg en gruppe eller ikke aner jeg ikke, men jeg ser for meg at hun finner sammen med noen av de andre i klassen og henger med dem, men at de også lar de som ønsker det bli med. Russetiden er (foreløpig) ikke viktig for henne, det er ikke noe hun tenker på og hun er for smart til å la den ødelegge fremtidsplanene sine. Ingen i hennes vennegjeng drikker enda heller, men det kan det jo bli en endring på, men noe voldsomt festing blir det neppe.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|