|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Nei, det er faktisk ikke noe vanskelig å unngå i det hele tatt. De som må fly av medisinske årsaker, vet at dette ikke gjelder dem. Akkurat som jeg på ingen måte tar det til meg at det nevnes mindre bilkjøring når mannen min har kjørt frem og tilbake til sykehuset hver eneste dag for å besøke meg, i en periode vi ble sterkt frarådet å kjøre kollektivt fordi jeg ikke hadde noe immunforsvar. Oppfordringen om mindre bilkjøring/flyreising handler ikke om sånne som meg/oss i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#82 |
can-jur
|
Helt klart. Vi flyr tilsvarende kjøttforbruket *2 hvert år. Men selv om det er slik svarer majoriteten her at de kutter i kjøttet men ikke i flyturene.
![]() |
![]() |
#83 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg burde helt klart vært flinkere til å bruke bil mindre. Gå mer til butikken for å handle, den er ikke for langt borte til at det kan la seg gjøre. Og jeg hadde hatt godt av det. Virkelig. Det er tidkrevende og tidvis kaldt og vått, men det er gjennomførbart. Helt klart.
![]() |
#84 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Men en lang flytur hvert 8. år. Må man da vøre der i 8 år før man kan fly hjem, eller er de tenkt tur retur? For ellers blir det å besøke de vennene/familien langt borte hvert 16. år for å holde det til et snutt på 8 da, siden man jo gjerne også må hjem.
![]() |
#85 |
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Da jeg var barn hadde vi ikke råd til å ha bil, så moren min gikk eller syklet til butikken. Hun puttet varene i en stor tursekk hun hadde fått av noen. Selv om vi har bil og kan kjøre til butikken om vi vil, tenker jeg ofte på moren min når jeg vurderer om vi skal gå eller kjøre. Akkurat der var hun et bra forbilde.
![]() |
![]() |
#86 |
lider av tastleksi
|
Men en ting jeg virkelig brenner for og som mannen min endelig har klart å få gehør for etter denne pandemien er å unngå alle disse unødvendige flyreisene i jobbsammenheng.
![]() |
#87 |
Shake it out!
|
Det som hadde vært interessant å vite mer om er jo også hva det vil gjøre med samfunnet som helhet om man gjennomfører alle disse tiltakene. Hva skal alle menneskene som nå jobber i disse bransjene gjøre, hvordan skal arbeidslivet organiseres osv osv om det store flertallet skulle følge disse rådene.
![]() |
#88 |
Shake it out!
|
Ja. Jeg må seriøst skjerpe meg der altså. Både for miljøet og for helsen.
![]() |
#89 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?For å svare på HI, nei det er ikke overkommelig for oss per i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
kamerat
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Det beste hadde jo vært om vi kunne klart å ha en diskusjon om hva som er vanskelig og hva som er mulig uten å ramle ned i en by-og-bygdeshamingsgrøft. Det er jo bare sånn man kan komme fram til hva som trenger strukturelle løsninger og hva som kan overlates til den enkelte. Jeg vil for eksempel svært gjerne stemme på politiske partier som har en ordentlig plan for en transportrevolusjon.
![]() |
#91 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Jeg bor i en by med rett over 50.000 innbyggere, og har ikke bil. Mange i min by mener at det ikke er mulig, uten at de egentlig har prøvd. Jeg er enig i at busstilbudet kunne vært bedre, særlig i helgene, men det hjelper jo ikke at folk ikke bruker det.
![]() |
#92 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg er middels flink på dette. Det jeg synder mest på er nok klær. Kunne vært flinkere på å kjøpe brukt, og heller holde ut med de klærne jeg har. Eldste datter har ingen å arve av, så hun får en del nytt siden hun fortsatt vokser. Yngste arver fra eldste og trenger lite nytt. Kunne og vært flinkere til å spise mindre kjøtt. Kjøper mest lokale grønnsaker og frukt når det er mulig. Kortreist trumfer økologisk.
![]() |
#93 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg har vært syk hele påsken (meget lavt forbruk
2012, 2007 og 2004 Sist redigert av Appelsin : 19-04-22 kl 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
I mål
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg synes også vi er flinke til mye, men vi oppnår ikke disse punktene nei. Sist redigert av apan : 19-04-22 kl 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Man kan få med seg veldig mye matvarer om man har sykkel med sykkelvesker.
![]() |
#96 |
Leser
|
Per i dag er det slik at det bygges veier hvor det er samfunnsøkonomisk - dette er i praksis i sentrale strøk. Dette fordi det er "mer bil per vei". Regnskapet er internt på vei, og ikke helhetlig på transport. Kjenner jeg et usikker på om Norge har noen etater som ville ha håndtert dette per i dag. Men det måtte ha vært det viktigste - "ut av siloene" (og bare tanken på andre prosjekter som har prøvd der samme ... eks dette journalprosjektet i helse)
![]() |
#97 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Transportpolitikk ja.
![]() |
#98 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tre latterfjes over flyprisene i nord til tross for subsidiering, altså le over flyprisene. sorry ass om det ikke er lov, kos deg med din urbane latte |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Så lenge det ikke kommer en type kollektivtransport som kan fungere her jeg bor er vi nesten nødt til å kjøre bil. F.eks. går det ikke busser til stedet vi bor etter klokka 5 på ettermiddagen og ikke i det hele tatt i helgene. Det er heller ikke mulig for mannen å bruke kollektivtransport til jobben. Det jeg nok kan bli flinkere på er å begrense kjøring ved å f.eks. kun gjøre ærend når uansett jeg skal avgårde et sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
can-jur
|
Ja det er mange hull i systemet. Vår jernbanestrekning fikk nye drivere. Ble dyrere og fikk færre avganger. Vi brukte mye tog, nå har vi ikke hverken råd eller tid. Det er mer enn dobbelt så dyrt som å kjøre.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|