|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Si i fra om du kommer på det, for all kunnskap jeg har om biologi og overføring av energi i næringsledd tilsier at det ikke stemmer. Det hadde vært veldig interessant å lese det om det finnes forskning som tilsier noe annet.
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Det ville vært rart om feks Norge skulle sluttet helt med husdyr. Vi har veldig lite areal som regner seg til å dyrke menneskemat. Den matjorda vil i et sånt tilfelle gro igjen og vi må importere de kaloriene. Husdyra skal være der det ikke kan dyrkes menneskemat og spise gras, ikke korn og hvert fall ikke importert korn. Om sommeren skal de beite i utmarka og om vinteren spise høstet gras.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Men det var ikke poenget. Spørsmålet er om det er mulig.
|
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Hvordan mulig? Selvfølgelig kan vi slutte med husdyr? Da må vi bare importere de kaloriene fra andre land.
|
|
|
|
#5 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
|
|
|
|
#6 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?En del av punktene gjennomfører jeg, andre vil jeg slite mer med. Jeg vet det er dårlig argumentasjon, men jeg blir gretten av å feks skulle fly hvert 8. år, mens rikfolk flyr privatfly og kjører gigayatcher. Jeg blir også demotivert av at influenser- verdenene er så stor som den er og pusher materialisme på oss, så 3 klesplagg i året blir kjipt.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja var innom Snap og helt utrolig hvor mye enkelte reiser . Hvorfor skal jeg spise bønner og gress når enkelte flyr hver uke for gøy føles det nesten som. :veldig usaklig: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Jeg er helt enig. Jeg blir rett og slett litt sur av at jeg må kutte i min "luksus" (som f.eks er salami på knekkebrødet hver dag) når det virkelig fråtses blant de rike. Jeg så en tiktok i dag om hyper consumption. Eksempelet var en video fra The Kardashians og påska i år. Det var et digert sjokoladeegg per person (skal vi si 3 kg?), stor kurv med gaver, en sykkel til hvert barn og en diger tyggismaskin med sikkert tusen tyggiskuler per maskin til hvert barn. I fjor var det visst en golfbag OG en golfbil til hver voksen ... Og sånt overforbruk må jo være det man setter restriksjoner på først. At Kim Kardashian og alle hennes søstre nedskalerer forbruket sitt må da monne mye mer enn at jeg kutter en salamipakke i uka.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|