Sv: Tajiks unnamanøver
Jeg tenker at dette er vel så mye et systemproblem, og ikke bare noe som gjelder enkeltpersoner. Og det vitner om en ukultur som må dras opp med roten, og jobbes med systematisk. Egentlig er dette på mange måter bare en videreføring av den kulturen som førte til medlemsjukset i AUF som ble avdekket på 90-tallet, som til slutt førte til at fire personer ble dømt for bedrageri. (Hvor blant annet Giske og Huitfeldt var personer som er nevnt som kjente til og bidro til jukset, men som ikke ble tiltalt). Det var nok mange flere enn de som til slutt endte opp på tiltalebenken som var en del av den ukulturen som førte til medlemsjukset.
Jeg er skikkelig skuffe over hvordan Hadia Tajik har håndtert avsløringene. Både fordi jeg tenker at hun burde har skjønt at det som har blitt avslørt de siste ukene, ville komme til å dukke opp. Men også fordi det ikke virker som hun skjønner hvor ille det hun har gjort faktisk er, i lys av alle pendlerboligavsløringene som kom i fjor høst. Det er noe med det å ta seg til rette når det kommer til fellesskapets midler som ikke er greit.
Dessuten tror jeg det er ekstremt viktig at alle politiske partier tar et oppgjør med hva som skal til for å bli topp-politiker, og at man slår ned på både snusk og renkespill. Det er så ekstremt viktig at de som styrer landet vårt er skikkelige og ærlige folk, og at de ikke forsøker å "snakke det bort" hvis det blir avdekket at de har gjort noe galt, som jo er det som skjer, igjen og igjen. Fremfor å eie og innrømme, så bortforklares og tåkelegges det. Og det er ikke greit.
|