Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det vet du ingenting om. Om en hvit, velkledd kvinne på Røa hadde oppført seg likedan er det ikke sikkert de hadde mistenkt rus.
Kanskje ikke. Og kanskje. Det kan heller ikke du vite noe om. Som jeg har sagt tidligere, jeg har en nær slektning som de mistenkte var ruset. Selv legen trodde det. Dersom min mor ikke hadde ankommet og insistert på at han ikke var ruset hadde han antekelig ikke blitt fraktet til sykehus tidsnok. Han hadde hjerneblødning. Og er ikke mørkhudet.
Det som bekymrer meg er at det virker som det er veldig vanlig at helsepersonell tar feil på rus og hjerneblødning. Jeg forstår at det kan være vanskelig å skille, men dersom det er så vanskelig burde ikke helsepersonell i større grad enn nå undersøke pasienten nærmere om det er den minste tvil. Er det ikke inkompetanse på et eller annet plan når helsepersonell til stadighet tar feil?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg har ikke noe problem med at folk kan ta feil. Men å skjelle ut en skadet mann er ikke å ta feil. Når man i tillegg nekter for at man har gjort noe som helst galt etterpå, er det faktisk noe helt annet.
Oppførselen til ambulansepersonellet i etterkant av denne hendelsen er mildt sagt bemerkelsesverdig. Jeg får litt følelsen av at de nok egentlig innser alvoret i det de har gjort, men de syns det er så ubehagelig at de har stukket hodet i sanden for å slippe unna.
|