Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #10

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-22, 21:35   #581
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #10

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

På skolen vår er dette med skrift standard på foreldremøte fra foresatte, så her bruker de tid på skolen til å skrive så deg når riktig med en gang. Så det finnes skoler som tar tak i det.

Mulig vi bor i samme bydel, Millen (eller jeg kan huske helt feil ), men skolen til Minsten har fokusert mye på dette og nesten alt av skriftlig arbeide gjøres for hånd. Det setter vi stor pris på. Men nå er ikke vår skole en iPad skole heller. Mitt inntrykk er at det er ofte der problemet ligger.

Gammel 11-02-22, 21:46   #582
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Men skal vi snakke om digitale lærebøker på en sliten chromebook på ungdomsskolen? Hjelpes, det går ikke an å lese på prøver på den chromebooken, og samtidig navigere mellom ulike dokument de skal skrive svar i som skal leveres inn på google classroom. Altså digitalisering er greit, men å ikke ta livet av ungene er enda viktigere. For ikke å snakke om stakkars foreldre som skal lese seg opp på partikler og elektroner og ioner og atomskall og og og, for å hjelpe poden med den skrekkens naturfagsprøven - uten er fysisk bok å bla i. Hilsen meg, 187 år gammel. Sånn, godt å få det ut.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 11-02-22, 21:48   #583
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Enig, Fintdethei! Jeg savner bøker. Jeg tror de lærer mye mer av å lese i bøker også.

Gammel 11-02-22, 21:51   #584
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Og her er jeg som skulle ønske de hadde digitale lærebøker.

Gammel 11-02-22, 21:54   #585
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Og her er jeg som skulle ønske de hadde digitale lærebøker.

Hvorfor ønsker du det?

Gammel 11-02-22, 21:57   #586
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ordentlig gode, digitale læreverk er sikkert supert? Gamle skolebøker scannet inn og lagt tilgjengelig på iPad eller chromebook, derimot, må da være det verste fra to verdener?

Gammel 11-02-22, 22:00   #587
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ordentlig gode, digitale læreverk er sikkert supert? Gamle skolebøker scannet inn og lagt tilgjengelig på iPad eller chromebook, derimot, må da være det verste fra to verdener?

Har bare opplevd det siste.

Gammel 11-02-22, 22:06   #588
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Virkelig gode smartbøker er gull altså. Man kan markere i teksten, få den opplest av en ordentlig fortellerstemme (ikke en sånn mekanisk sak som ødelegger all læreglede), zoome slik at det blir enklere å lese for de som trenger det etc. MEN allikevel så erstatter det jo ikke helt den gode, gamle boken. Og for mange så vil det å sitte å lese i en ordinær bok nok gi et bedre læringsutbytte enn å stirre på en skjerm enda mer enn man gjør i hverdagen fra før. Jeg er for valgmuligheten!

Gammel 11-02-22, 22:07   #589
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Pilot (Gyldendal) for VG1/2 samfunnskunnskap er et veldig godt digitalt læreverk. Men det er ett av få jeg har vært borti.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 11-02-22, 22:08   #590
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Men skal vi snakke om digitale lærebøker på en sliten chromebook på ungdomsskolen? Hjelpes, det går ikke an å lese på prøver på den chromebooken, og samtidig navigere mellom ulike dokument de skal skrive svar i som skal leveres inn på google classroom. Altså digitalisering er greit, men å ikke ta livet av ungene er enda viktigere. For ikke å snakke om stakkars foreldre som skal lese seg opp på partikler og elektroner og ioner og atomskall og og og, for å hjelpe poden med den skrekkens naturfagsprøven - uten er fysisk bok å bla i. Hilsen meg, 187 år gammel. Sånn, godt å få det ut.

Dette synes jeg også er utrolig vanskelig! Fremfor å logge inn, lete opp, finne ut av hvordan man skal gjøre sånn og slik. En fysisk bok er da ti ganger enklere. Ingenting å si på det liksom.

Gammel 11-02-22, 22:31   #591
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvorfor ønsker du det?

Fordi det hadde hjulpet min dyslektiker, men også fordi han da ikke kan si at han har bøkene tilgjengelig. Godt brukt unnskyldning.

Gammel 11-02-22, 22:55   #592
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Mulig vi bor i samme bydel, Millen (eller jeg kan huske helt feil ), men skolen til Minsten har fokusert mye på dette og nesten alt av skriftlig arbeide gjøres for hånd. Det setter vi stor pris på. Men nå er ikke vår skole en iPad skole heller. Mitt inntrykk er at det er ofte der problemet ligger.

Da bor vi nok ikke i samme bydel, izzi. Vi hat ipad, men de brukes mest til lekser og hjemmeskole. Lærerne prioriterer håndskrift på skolen så elevene gjør det rett.

Gammel 11-02-22, 23:04   #593
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Fordi det hadde hjulpet min dyslektiker, men også fordi han da ikke kan si at han har bøkene tilgjengelig. Godt brukt unnskyldning.

Kan du få låne et ekstra sett bøker til å ha hjemme?

Gammel 11-02-22, 23:51   #594
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Kan du få låne et ekstra sett bøker til å ha hjemme?

Får det nå.

Gammel 12-02-22, 00:47   #595
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nnnggh. Ja. Jeg endte med å kjøpe en bok, da de to kapitlene som var pensum antageligvis var kopiert og pdf-et mange timer ut i et eller annet heidundrandes julebord, jeg ble svimmel av å prøve å lese de pokkerns pdf-ene.

... og ble ganske lei meg da min sønn gjorde meg oppmerksom på at kvaliteten på de pdf-ene jeg bannet over var gjengs for ganske mye av hans pensum.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 07:35   #596
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, Fintdethei! Jeg savner bøker. Jeg tror de lærer mye mer av å lese i bøker også.

Det er godt dokumentert i forskning også.

Jeg vil gjerne ha digitale bøker også, men ikke som en inn-scannet pdf-versjon av papirboka. Det må tilby noe mer, et digitalt univers som bygger opp og hjelper innlæringen.

Håndskrift-diskusjonen er jeg hjertens enig i.

Gammel 12-02-22, 09:06   #597
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Har vi egentlig lov å scanne inn bøkene da? Det finnes vel kopiavtaler, og den lovlige prosenten der er ikke SÅ stor.

Kommunen min har bestemt seg for at elevene skal digitaliseres i hue og ræva. Og har brukt penger på ipad og læringsportaler, og ikke på papirbøker. I mine fag er ressursene i læringsportalen så dårlige at jeg endte med å si fra til leder om at dette kan jeg ikke bruke, da det faglige innholdet er så svakt, og språk og visualitet så dårlig og uinspirerende at det er egnet til å drepe enhver faglig interesse. Leder var ikke helt uenig, og gamle, men betydelug bedre papirbøker brukes i mine timer, fram til de klarer å hoste frem noe nettgreier med kvalitet.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 09:09   #598
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lov til å kopiere inntil 10%,men i oppgavebøker og annet som er ment å brukes én gang er det aldri lov å kopiere noe.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 09:13   #599
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier innscannet, så mener jeg egentlig bare en pdf-versjon av papirboka (uten særlige andre funksjoner). Den kjøpes det jo lisens av.

Jeg ser at det er ganske vanlig på barneskolen å scanne inn sider for å legge dem i OneNote. Der syndes det nok en del mot 10-prosenten.

Gammel 12-02-22, 09:59   #600
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Kjøpere på finn
Jeg har liggende en dunparkas som egentlig kostet godt over 4000,- ute til 1250,-
Så får jeg bud på 1000 som jeg aksepterer under forbehold om at den blir hentet/betalt fort.
Så hører jeg ikke mer fra kjøper, men får spørsmål av en med samme etternavn om jeg er villig til å gå ned i pris. Svarer at jeg godtar 1000 førstemann til mølla. Får svar om at vedkommende bare kan betale 800. Dette nekter jeg, så går hun opp til 900, som jeg også nekter. Deretter forsvinner både den som har bydd 1000 og den andre...

gnuri er aktiv nå  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.