Sv: Mat og helse for muslimer?
Enig i at kresenhet ikke bør sykeliggjøres. Jeg er som sagt veldig kresen selv og har en alt for lang liste over ting jeg bare ikke klarer å spise. Jeg mener folks holdninger til kresenhet er blitt mye bedre de siste årene, i hvert fall møter jeg mye mer forståelse og mindre fordømming nå enn jeg gjorde før. Og det er vanskelig å være kresen, jeg er blitt bedre de siste årene, men jeg var sikkert nesten 30 før jeg hadde noen glede av å gå ut og spise. Og jeg husker heimkunnskap som et mareritt selv, men det var jo på grunn av tvangen og de stygge kommentarene fra læreren. Jeg håper og tror at lærere generelt har fått bedre holdninger og måter å snakke til elever på enn de hadde for 20 år siden. Og jeg mener fremdeles at den absolutt store, store flertallet av kresne barn trenger å ha mat og helse og utsettes for nye lukter, smaker og konsistensen. Å spise sammen med klassen, lage maten selv osv. er noe annet enn å oppfordres av mamma og pappa. Også finnes det noen barn som strever så mye at de må få mer tilrettelagt undervisning enn bare å slippe å snakke, men de er veldig få og det er ikke de som skal sette premissene for faget.
|