Sv: Lykkeland, da?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Haha, vi kjørte fra Stavanger til Kristiansand i sommer, via kysten, Lindesnes og diverse backroads, og det var absolutt en ganske stor ansamling bedehus langs veien (også kjørte vi tvers gjennom en gigantisk bibelcamp, eksotisk nok for oss hedninger fra Østlandet). Aner ikke hvor mange av dem som er i bruk da.
Men det er jo bedehus i Oslo også altså. Jeg bor i et område som gikk for å være et lite bibelbelte i Oslo på slutten av 1800-tallet med veldig mange frikirker, mye vekkelsesmøter og til og med teltmøter. Det var metodistene som kom først, og de har en stor kirke i nabolaget fortsatt, og etter det diverse bedehus drevet av indremisjonen og andre misjoner.
Ja! Jeg går mye tur der, og det er veldig eksotisk med den lille lommen! Det kan kanskje ha startet i avholdsbevegelser i arbeiderstrøk? Vet du?
Og sånne store bibelleirer om sommeren er jo veldig underkommunisert. Det er store, store events, med enormt mange mennesker, og man hører knapt om det.
Jeg er oppvokst med søndagsskolestevne som et av sommerens høydepunkter.