Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?
Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.
Jeg synes ofte mange raske med å dømme amerikanere, uansett sak, og det reagerer jeg på. Jeg er helt enig i at ekstreme religøse mennesker er uheldig, men ekstremister finnes overalt, ikke bare i USA.
Det var ikke det jeg gjorde. Les ordentlig. Jeg refererte til en gruppe religiøse gærninger, og ja, jeg mener at USA har prosentvis endel fler av dem enn f. eks. Norge. Jeg dømmer andre (religiøse) gærninger (fra andre land) på samme måte.
Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.
Av ren nysgjerrighet, hvor i USA bodde du? Jeg har god kjennskap til USA selv, og jeg lurer litt på hvor ofte du eventuelt møtte ekstremister, da jeg ikke har det inntrykket i det hele tatt i det daglige. Faktisk reagerer folk flest på ekstremt religiøse og deres handlinger stort sett som vi selv gjør, og derfor ser jeg heller ikke helt hvorfor majoriteten skal beskrives som ekstremt teite.
Jeg bodde i Mississippi, og jeg møtte ekstremister daglig. Jeg vet at sørstatene er i en særstilling når det kommer til religiøs ekstremisme, men jeg har også reist ganske mye rundt og står ved det jeg sa.
Igjen, jeg beskrev ikke majoriteten av amerikanere som ekstremt teite.