Sv: Såpekassetråden #3
Opprinnelig lagt inn av meisje, her.
Jeg håper Viken blir oppløst, det er litt for store ulikheter i dette fylket, til at ting fungerer bra, og så liker jeg ikke at fylkestinget har hatt markeringsbehov i skoleopptaksdebatten. Det kunne vært løst så elegant ved at inntaksområdet i sentrale strøk ble gjort større med flere skoler, og vipps ja takk begge deler.
Opptak til videregående skoler i Viken håper jeg virkelig at det gjøres en skikkelig evaluering av umiddelbart. Jeg har hørt så mange rare historier.
Senest i går snakket jeg med en bekjent som jobber som lærer, og fortalte om elever som har søkt seg til "feil" studieprogram for å få plass på "riktig" skole. Kanskje vil det gå seg til med årene, men akkurat nå er det ikke bra.
For jeg er helt enig med deg, meisje. Det må kunne skilles mellom skoler i sentrale områder som har forskjellige profiler og tilbud. Det er ikke farlig om du bruker 15 eller 30 minutter på å komme deg til skolen. Men skoler i mer rurale områder ser jeg helt klart behovet for å minimere reisevei. Man kan ikke behandle alle tilfeller likt når forskjellene er så store.