Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holisme - til informasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 11:15   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Holisme - til informasjon

Selv om flere har sagt det alt, så vil jeg og være med (oppdaget tråden for seint) - jeg synes ikke det er likegyldig hvordar religion defineres i denne diskusjonen siden fravær av den synes å være så viktig. Det virker som om de fleste av dere som er positive til holismen har en temmelig snever oppfatning av hva religion er, og den rimer ganske godt med luthersk kristendom. Zoe spesfiserer riktignok at hun snakker om verdensreligioner, og det snevrer det jo inn, men det første som slo meg når jeg leste om holismen (bare det at det er blitt en "isme" indikerer jo en grad av systematisering) var at dette høres jo ut som et godt budhistisk ståsted (men nå er det jo mange som mener at buddhisme ikke er en religion også (i fravær av en gud)). Og religion er mye mer enn verdensreligionene - hva med panteistiske religioner? Eller animistiske. Osv. Det er vel heller den etablerte og kjente religionen man ønsker å skape seg selv i motsetning til, og ikke religioner/det religiøse som sådan.

Å skue innover i seg selv for å finne sannheten høres for meg veldig ut som en læresetning og en smule mystisk ut - noe man må være innenfor for å helt skjønne hva er. Forstår ikke helt hva du mener med at "ingen kan falle utenfor dette", Zoe. For meg hører det aller mest ut som noe som minner om buddhistisk meditasjon? "Lytt innover og finn DIN sannhet" er over hodet ikke fravær av noen lærestening.

Og når man har dannet en forening, så høres det også ut som et forsøk på å lage et eller annet form for system. Det står også at foreningen vi utarbeide egne overgangsritualer. Hmm - hvorfor er det så viktig å ikke kalle dette religiøst? Det er i hvert fall en god måte å markedsføre seg ovenfor de som føler seg fremmed i den etablerte religionen.

(Forøvrig - Helge Hognestad ble vel ikke sparket som prest pga sitt homofilisyn men sitt syn på livet etter døden så vidt jeg husker.)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.