Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holisme - til informasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-07, 19:20   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holisme - til informasjon

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Akupunktur og kiropraktikk er nå tatt inn i varmen - det er ikke utenkelig, og slett ikke negativt, om flere alternative behandlingsmåter opplever det samme.

Hehehe, akupunktur og kiropraktikk har blitt godkjent av trygdevesenet som en politisk beslutning. Det er nå ikke akkurat blitt en del av skolemedisin da.

Jeg lurer på en ting helt oppriktig: mener du at det overhodet ikke skal være noe som helst dokumentasjon på at noe funker før man skal få offentlige helsekroner for å praktisere?

Synes du f.eks at kristne tungetalere skal få penger av det offentlige for fjernhealing eller forbønn?

Gammel 15-08-07, 19:29   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Hehehe, akupunktur og kiropraktikk har blitt godkjent av trygdevesenet som en politisk beslutning. Det er nå ikke akkurat blitt en del av skolemedisin da.

Jeg lurer på en ting helt oppriktig: mener du at det overhodet ikke skal være noe som helst dokumentasjon på at noe funker før man skal få offentlige helsekroner for å praktisere?

Synes du f.eks at kristne tungetalere skal få penger av det offentlige for fjernhealing eller forbønn?

Nei - jeg mener at det bør brukes offentlige helsekroner på FORSKNING, nettopp for å finne ut hva som fungerer og ikke.

Det som fungerer kan da innlemmes i det ordinære helsevesenet til glede for alle - også deg.

Jeg synes ikke kristne tungetalere skal få penger av det offentlige for fjernhealing eller forbønn.
( Med mindre noen kan dokumentere at det virker - men i så tilfelle blir nok jeg like overrasket som deg, esme.)

Gammel 15-08-07, 19:35   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei - jeg mener at det bør brukes offentlige helsekroner på FORSKNING nettopp for å finne ut hva som fingerer og ikke.

Det som fungerer kan da innlemmes i det ordinære helsevesenet til glede for alle - også deg.

Jo, men har resultatene konsekvenser? Det har jo f.eks blitt gjort mange studier som viser at homeopati ikke har effekt i forhold til placebo. Likevel så kommer det jo stadig forslag om at det skal dekkes av trygden.

Jeg synes ikke kristne tungetalere skal få penger av det offentlige for fjernhealing eller forbønn.
( Med mindre noen kan dokumentere at det virker - men i så tilfelle blir nok jeg like overrasket som deg, esme.)

Vi er på nett der.

Men synes du det offentlige skal bruke noen millioner på å sjekke om det funker? Sånn bare i tilfelle liksom.

Sist redigert av Esme : 15-08-07 kl 19:44. Årsak: tillegg
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 19:43   #4
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Skulle gjerne deltatt seriøst i denne diskusjonen men det har jeg ikke kapasiet til akkurat nå. Så jeg kaster bare ut et sitat jeg

Sitat:

"Religion er for de som er redde for å havne i helvete. Åndelighet er for oss som har vært der."

Skuespiller og programleder Sturla Berg-Johansen til VG.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:16   #5
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Ja, det var vel ikke så konstuktivt kanskje. Beklager. Men dette synes jeg er en interresant og litt brobyggende blogg:

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/psigurdo

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:19   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Skulle gjerne deltatt seriøst i denne diskusjonen men det har jeg ikke kapasiet til akkurat nå. Så jeg kaster bare ut et sitat jeg

Hvor passer jeg inn da?

Gammel 15-08-07, 22:10   #7
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Veldig bra sitat. Jeg er opptatt av åndelighet og religion, men har ikke behov for å klassifisere meg selv med tilhørighet noe sted. En av grunnene til dette er bl.a. at religioner er basert ikke bare på tro, men også på frykt.

esme: mener du virkelig at leger og sykepleiere driver med forskning gratis på sin egen fritid? hvilke leger og sykepleiere er dette da? ikke de jeg har jobbet med de siste 15 årene i alle fall.. Jeg er enig i at de får mange av forkningspengene sine fra andre steder enn det offentlige, men de forsker ikke gratis, ikke i mitt fagmiljø i alle fall.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:42   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

[quote=noba;506560esme: mener du virkelig at leger og sykepleiere driver med forskning gratis på sin egen fritid? hvilke leger og sykepleiere er dette da? ikke de jeg har jobbet med de siste 15 årene i alle fall.. Jeg er enig i at de får mange av forkningspengene sine fra andre steder enn det offentlige, men de forsker ikke gratis, ikke i mitt fagmiljø i alle fall.[/QUOTE]

Åja. De aller fleste av mine kolleger bruker mye av sin fritid på forskjellige studier som de driver med.

Gammel 16-08-07, 01:16   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Åja. De aller fleste av mine kolleger bruker mye av sin fritid på forskjellige studier som de driver med.

Signerer. Det var derfor jeg trakk meg fra et forskningsprosjekt jeg var med på for flere år siden. Ikke fikk jeg fri (eller frigjort tid) av arbeidsgiver for å få gjort prosjekttingene i arbeidstiden, og ikke fikk jeg betaling for å gjøre det etter arbeidstid. Så da gadd jeg ikke gitt. Det var ikke SÅ morsomt.

Det er jo noe annet når man forsker på heltid selvsagt; da får man lønn eller stipend eller forskningsmidler. Men jeg har ennå til gode å møte noen stipendiater som ikke også bruker av fritiden sin på prosjektet sitt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:40   #10
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bra sitat!

Jeg er overbevist om at åndelighet og vitenskap kommer til å forenes mer og mer i tiden som kommer, men det kan jeg selvsagt ikke bevise. Ingen kan bevise slike ting, ei heller motbevise.

Flott at noen som deg Zöe setter ord på det, du er tøff!

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.