Sv: Transkjønnede og idrett
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Mener du den er truet av transkvinner?
Jeg tror den kan bli det, ja.
Dette har vært et veldig marginalt fenomen, men det er en eksponentiell vekst i antall unge som henvises for kjønnsdysfori. Det flerdobles hvert år.
Og det er mye mindre svart-hvitt enn det var. Det har gått fra å være totalt tabu, til å bli behandlet "binært" med hormoner og kirurgi, til å ha en mye større variasjon i både behandling og kjønnsuttrykk. Fra å "bare" bytte pronomen og presentasjon, til hormoner, toppkirurgi, og minst vanlig, endring av kjønnsorganer. Det er ikke kjempelenge siden man ikke fikk lov til å endre kjønn i offentlige registre hvis man ikke hadde hatt full kjønnskorrigerende behandling.
Kriteriene for å være med i OL er de to første (testosteron og hvilket kjønn man "lever som").
Jeg tror IKKE dette blir et stort område for juks, for det er nedsidene ved å leve som et annet kjønn enn det man er født som (særlig når det ikke føles riktig!!! Det er jo å påføre seg selv kjønnsdysfori, hvem vil DET) altfor store.
Men med en enorm økning i antallet unge med kjønnsdysfori, og med den store variasjonen i hvordan det uttrykker seg, så tror jeg det kommer til å komme en mengde med utfordringer fremover.