|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holisme - til informasjonDenne tråden viser meg nok en gang hvorfor jeg ikke tror på trossamfunn. Det med tro er klin umulig å definere og jeg blir satt ut av at noen mener de har det eneste gyldige svaret. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Holisme - til informasjon
Men det er det da virkelig ingen i denne tråden som har sagt at de mener.
|
|
|
#3 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holisme - til informasjonNeida, det er bare at jeg fikk så mye av trosdiskusjoner i oppveksten og av diverse slektninger i ulike retninger at alt som minner om det setter meg litt ut. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Sv: Holisme - til informasjonHattifnatten - jeg skjønner mer hva du mener nå.
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Jeg synes også at holisme minner om Buddhisme.
Her beskriver du godt hvordan jeg opplever det også.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 16-08-07 kl 21:52. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Dette syns jeg er litt selvmotsigende. Du mener altså at mye alternative behandlingsformer har ikke dokumentert virkning, men bør få offentlige kroner for å finne ut av om det har effekt. Du mener at forbønn og fjernhealing ikke virker, derfor må de bevise for egne penger at det funker og ikke få støtte til forskning på dette?
Hvis de vil bli likestilt med medisinbransjen så får de jammen meg forske like mye for egne midler som det medisinindustrien gjør.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Nei - det var ikke det jeg sa.
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Sv: Holisme - til informasjonOg ja, Glitterchick - jeg VET at det er utrolig vanskelig for deg å forstå at jeg kan mene det ville vært fornuftig å bruke offentlige midler på forskning innen alternativ medisin.
|
|
|
#10 |
|
kamerat
|
Jeg tror så gjerne at det finnes en rekke ting som vitenskapen ennå ikke har oversikt over. Men i så fall vet vi da heller nettopp ikke hva det er. Det er forskjell på å tro at det kan være noe i skapet, og å tro veldig spesifikt på at det er en ball/krystaller/aura/homeopatmedisin/engler i skapet, og dertil være overbevist om at det bare er et etterslep i vitenskapen som gjør at vi ikke har noen beviser for disse tingene ennå. "It's possible, but it's an unlikely-possible", som lord Peter Wimsey sier når han siterer Aristoteles.
|
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
...men noen føler seg temmelig sikre på at det er en ball i skapet - fordi de har fått et glimt gjennom nøkkelhullet.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Ja, fordi det beviselig funker!
Selv om noen mener de har hatt en effekt, betyr ikke det at det funker.
Eh, ja? Jeg har ikke noe prinsipielt i mot alt.med (som noen tydeligvis tror), og finner man beviser for at det funker så er jo det brillefint. Men jeg syns ikke det er statens ansvar å spytte masse penger inn i en bransje som ikke kan bevise effekten av hva de driver med, som ofte ikke ønsker å bevise noe, og faktisk tjener ganske greit på det.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|