Sv: Og så er det snart jul igjen
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Så? Virker det problematisk for dere?
For meg er det helt uproblematisk at andre velger å ikke feire jul eller feirer på en annen måte enn oss. Men jeg synes det er trist om ungene skal lide pga. av foreldrenes valg om ikke å feire julen. I min ungdom jobbet jeg en kort periode som lærervikar, og før jul var jeg vitne til at barna tilhørende Jehovas Vitner ble hentet gråtende på skolen av foreldrene når vi hadde s.k. Juleverksted, fordi de ikke skulle være med på noe som hadde med jul å gjøre.
De var så lei seg, og jeg husker en jente sa at hun også hadde lyst til å lage julepynt og bake pepperkaker mens hun snufset og gråt.... og jeg hadde vondt langt inn i sjelen i dagesvis etter dette.
Jeg er stor jul-tilhenger, og at jeg er helt avhengig av det jeg vil kalle norsk jul, merket jeg etter min første jul i Nederland da vi bodde der. Det var triste saker altså... De feirer ikke den 24. men den 5. desember og den 25. desember. De pynter ikke i den grad vi gjør i Norge, og de har heller ingen mattradisjoner som hører julen til. Det var så utrolig stusselig synes jeg... Og samboer som bare var vant til nederlandsk jul, trodde han var kommet til himmelriket da han feiret norsk jul første gang. Han begynner nå å mase om julen allerede i oktober, og gleder seg til snø, ribbe og julekaker.
Kjenner jeg blir helt i julestemning her jeg nå (med 32 grader og sol ute...) og forhåpentligvis blir det norsk jul på oss i år også, for jeg får dårlig smak i munnen når våre venner og kolleger her borte snakker om hvor deilig jul de hadde i fjor på stranden med BBQ og strandvolleyball... Nei, takke meg til snø, juletre og ribbe!!