Sv: Hage 2021
Polyanna: Du hadde The Fairyroser, er det dem som har røket? Jeg måtte beskjære mine store, kraftige The Fairy heftig i vår, de hadde frosset tilbake som aldri før. Mistet mye annet, men rosene overlevde akkurat.
Eia: Godt og godt, men jeg får dem nå opp hvert år og de første blomstrer ganske godt nå. Ikke så mye hokus pokus, akkurat. På høsten graver jeg opp roten og klipper av alt som måtte gjenstå av grønt. Dunker av så mye jord som mulig, lar dem ligge i en sånn grønn grønnsakskasse i garasjen til de har tørket en del (et par uker, men glemmer det som regel slik at det går minst en måned...) og dunker/koster av resten av jorda. Deler de største, men sjekk gjerne YouTube for å se hva som må være med i hver del. Lar dem ligge i jordkjelleren, som hos meg er mørk og holder 10 grader hele vinteren. De må ikke fryse eller råtne, begge deler skjer fortere dersom man ikke fjerner jorda slik at de får tørke.
Veldig lettvint om våren. En gang når jeg kommer på det, stapper jeg dem i noe jord og setter dem i en vinterhage vi har. Naboen driver dem rett i jordsekker i drivhuset sitt, hans pleier å komme opp før mine. Sjelden noen ikke kommer opp, samme når jeg begynner å drive. De siste satte jeg direkte i jord i mai uten å drive først, har kommet finfint opp. Prøver å følge med så jeg får toppet dem slik at jeg får kraftigere planter, men noen ganger glipper det også. I år måtte det gå ekstra fort, så jeg stappet fire ulike oppi en vilkårlig kasse. Alle kom opp og jeg greide ikke skille dem, men det ble en utilsiktet suksess men den fine blandingen.
Ellers trives mine ekstremt mye bedre i bed enn i potter, det er kjempeforskjell på produksjonen av blomster.
|