Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-21, 00:07   #361
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det trodde jeg også. Det er blant annet flere som har skrevet på Status Lærer på FB at de gikk merkbart ned i lønn da de byttet jobb ut av Oslo.

Jeg gjorde det - fordi jeg hadde hinsides mye i lokale lønnstillegg da jeg jobbet i Oslo. Vet ikke om de fremdeles driver med det. Gikk ned 45000 i året ved å bytte kommune.

Gammel 29-05-21, 00:22   #362
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, vi driver dessverre fortsatt på med det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-21, 00:22   #363
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Sykepleierne i Oslo har bra lønn når vi sammenlikner med KS i resten av landet, dvs. de tjener vel på Spekter-nivå, så vidt jeg husker.
Men det er uansett ikke veldig imponerende. Oslo er dyrt. Vi trenger sykepleiere som kan jobbe her i byen, spesielt i de kommunale tjenestene. (Sykehjem og hjemmetjenester.)

Oslo kommune har høyere lønn enn Spekter, altså helsefortskene. Lønnsrammesystemet er litt annerledes og man får til 16 ansienitet og ikke bare til 10 som i Spekter. Jeg gikk opp nesten 50000 da jeg bytta. Dog har Oslo kommune shitty tillegg ifht Spekter.Oslo kommune har også høyere lønn en KS
Jeg er spent på om det blor en opptrapping av streiken neste uke for sykepleierne. Kun en foreløpig som er tatt ut hos oss, og spent på om fler blor tatt ut til uka

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-21, 00:38   #364
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere sykehjem er tatt ut, og (det ser ut som) hele eller store deler av hjemmetjenesten i Nordre Aker.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-21, 00:54   #365
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Helt ærlig tror jeg de prøver å tvinge fram lønnsnemnd ved å ta ut så mange i helse i andre uttak. Det er neppe realistisk å få så mye mer enn det vi er tilbudt, og lønnsnemnd er bedre enn at organisasjonene må gi seg. Da har vi i hvert fall fått markert misnøyen.

Gammel 29-05-21, 00:58   #366
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Flere sykehjem er tatt ut, og (det ser ut som) hele eller store deler av hjemmetjenesten i Nordre Aker.

Hvor finner du det?

Gammel 29-05-21, 01:02   #367
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg trodde faktisk at de tjente mer i Oslo? Vi har mistet søkere hos oss fordi vi ikke kan gi de samme lønn som Oslo gir.

Godt mulig jeg tar feil. Lenge siden jeg jobbet som lærer og det har vært uaktuelt å jobbe i andre kommuner. Mitt forbund er ikke i streik.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-21, 01:08   #368
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Hvor finner du det?

Fant det ut sjøl. Ingen opptrapping hos oss. Det tenker jeg er lurt

Gammel 29-05-21, 01:50   #369
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Stompa i at det kan virke som om Unio går for tvungen lønnsnemnd. Eller utrolig mange unntak pga liv og helse

Gammel 29-05-21, 09:35   #370
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Enig med Stompa i at det kan virke som om Unio går for tvungen lønnsnemnd. Eller utrolig mange unntak pga liv og helse

Iom at de ikke har gitt disp for å sette standpunkt i Oslo, så kan jeg ikke helt skjønne at de kommer til å gi unntak for liv og helse. Det er i så fall noe de burde tenkt på før uttaket.

Gammel 29-05-21, 09:39   #371
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iom at de ikke har gitt disp for å sette standpunkt i Oslo, så kan jeg ikke helt skjønne at de kommer til å gi unntak for liv og helse. Det er i så fall noe de burde tenkt på før uttaket.

Det er vel omfanget av uttak av sykepleiere som antyder lønnsnemnd. Jeg er enig i analysen til Stompa.

Gammel 29-05-21, 09:41   #372
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Helt ærlig tror jeg de prøver å tvinge fram lønnsnemnd ved å ta ut så mange i helse i andre uttak. Det er neppe realistisk å få så mye mer enn det vi er tilbudt, og lønnsnemnd er bedre enn at organisasjonene må gi seg. Da har vi i hvert fall fått markert misnøyen.

Tatt i betraktning hvor kritisert Norge er for bruk av tvungen lønnsnemnd, også av organisasjonene, så tenker jeg at det er en ganske uklok strategi. Da er det bedre å avslutte med den begrunnelsen at man ser at arbeidsgiversiden ikke er villig til å ta inn over seg konsekvensen av dårlig lønnsutvikling over lang tid, men at det ikke er rimelig å la tredjepart (elevene) bli ytterligere skadelidende etter å ha vært igjennom et såpass tøft år. Det fører til mer sympati hos befolkningen.

Gammel 29-05-21, 09:42   #373
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er vel omfanget av uttak av sykepleiere som antyder lønnsnemnd. Jeg er enig i analysen til Stompa.

Jeg er enig i det. Mitt poeng var at de neppe kommer til å gi unntak for "liv og helse", noe som tyder på at de forsøker å tvinge frem lønnsnemd.

Gammel 29-05-21, 10:08   #374
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det var min analyse :gråte:

Men hvorfor skulle Unio ønske å gå mot lønnsnemnd? Jeg spør sikkert dumt?

Gammel 29-05-21, 10:21   #375
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Men hvorfor skulle Unio ønske å gå mot lønnsnemnd? Jeg spør sikkert dumt?

Fordi en langvarig streik koster organisasjonen veldig mye. Hvis det er åpenbart at arbeidsgiver ikke kommer til å å rikke seg en tomme (noe jeg tror er tilfellet her), så tømmer man streikekassa uten å få noe igjen for det.

Hvis Unio skal få gjennomslag for en lønnsøkning for lærere og sykepleiere, så må man se på andre løsninger en et kollektivt løft, tror jeg. F.eks. at man legger inn enda mer kompensasjon for tilleggskompetanse (som alle har mulighet til å tilegne seg) og øker antall år man kan opparbeide seg lønnsansiennitet. I det økningen legges inn i "ramma", så kommer de andre organisasjonene tilbake til bordet og vil ha mere. Derfor må økninger gis på en annen måte, for at det ikke skal bli full krig med de andre arbeidstakerorganisasjonene.

Jeg tror dessuten at lærere og sykepleiere taper på å ikke ha samme mulighet for lokale tillegg som resten av offentlig sektor har. Jeg tipper (uten at jeg har satt meg inn i det) at en stor del av de 14 % i lønnsforskjell mellom Unio-medlemmer og andre kommunalt ansatte kommer av "glidning", dvs. tillegg som gis over arbeidsgivers eget budsjett.

Gammel 29-05-21, 10:26   #376
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Leste en sak om sykepleiere som føler førsteuttaket setter dem i skyggen - kan det ha noe med det å gjøre?

På den ene siden er det greit å kunne illustrere hvor "viktig" man er, målt i risiko for lønnsnemnd.
På den andre siden er det gjerne mindre man får gjort (legestreiken i fjor hvor 35 stykker fikk streike i en uke før det ble stopp).

Gammel 29-05-21, 10:32   #377
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Det har vel vært mye diskusjon i årenes løp, om hva som "lønner seg" av store og sammensatte fagforeninger, små og ensartede, eller en slags miks.
Det virker utrolig komplekst med så mange medlemmer med ulikt utgangspunkt både i bakgrunn, geografisk lokalisasjon og nåværende lønnsnivå.

Gammel 29-05-21, 10:42   #378
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke snakk om at Unio/arbeidstakerorganisasjonen skal gi unntak for liv og helse, det er snakk om at uttaket innen helse er egna til å få regjeringa til å ta ut tvungen lønnsnemnd. I den grad det å ikke gi disp. har noe som helst med dette å gjøre, bidrar jo bare det til at lønnsnemnd blir mer sannsynlig siden det går så sterkt ut over tredjepart. Og jeg tror som sagt det er bevisst.

Gammel 29-05-21, 10:45   #379
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Fordi en langvarig streik koster organisasjonen veldig mye. Hvis det er åpenbart at arbeidsgiver ikke kommer til å å rikke seg en tomme (noe jeg tror er tilfellet her), så tømmer man streikekassa uten å få noe igjen for det.

Nemlig. Samtidig som stemninga "på gølvet" er tydelig på at alle forventer at dette MÅ vi vinne. Det vil si at Unio ikke kan gi seg nå uten å risikere å miste mange, mange misfornøyde medlemmer i etterkant. Og det vet de. Det var enormt med misnøye i fjor, da de godtok tilbudet, til tross for at det i hvert fall var nei blant de som deltok i uravstemminga i Udf (men få som deltok, så ikke nei hvis du så på totalt medlemstall)

Gammel 29-05-21, 10:47   #380
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det var min analyse :gråte:

Jeg tror hun siktet spesifikt til det jeg sa om at jeg tror det er en bevisst uttaksstrategi.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.