Sv: Korona-pass
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Jeg leser svarene i tråden som at det er forståelse for fortvilelsen over å ikke få vaksine så snart som man ønsker, men at det ikke er like stor forståelse for ønsket om at alle i fellesskap skal "holdes tilbake" fra reiser og kultur frem til alle som vil er vaksinert.
Utgangpunktet for tråden var koronapass, ikke om det var en generell forståelse for at det er i overkant tøft å stå i restriksjoner og utrygghet. Ironisk nok ble jeg sendt i nærkontaktkarantene for å gjøre jobben min, PÅ TROSS av gode smittevernrutiner og tilgjengelighet både på desinfeksjon, pleksiglass og munnbind - og kjente godt på utryggheten over å kunne ha spredd smitte til mange jeg er glad i. Ingen god følelse.
Nemlig! Det er urimeligheten i at alle må leve med strenge restriksjoner fordi noen må det, som de fleste reagerer på. På individnivå oppleves det selvsagt urettferdig hvis en av en eller annen grunn ikke er i prioritert gruppe, men for samfunnet er det jo det eneste riktige å få åpnet opp mest mulig. Jeg tror ikke egentlig det er så stor uenighet om det.