Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-21, 22:30   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg vet om flere som ville tatt abort på grunnlag av kjønn , det er definitivt ikke noe som er oppkonstruert .

Da tydeligvis ikke nok til å slå ut på statistikken i uk i 2012. Men det ville vært interessant å se en oppdatert analyse på det.

Men som input nevnte: nå kan man få vite kjønn så tidlig at det i og for seg ikke har så mye i denne diskusjonen å gjøre.

Gammel 04-05-21, 22:35   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da tydeligvis ikke nok til å slå ut på statistikken i uk i 2012. Men det ville vært interessant å se en oppdatert analyse på det.

Jeg lagde barn i UK i 2002, og jeg fikk ikke vite kjønnet på barnet, lokal policy som de sa var for å unngå akkurat dette. Vet ikke om det var sant da, men det var det de sa, jeg ville uansett ikke vite. Men hvis de hadde laget en policy må det jo ha kommet fra et sted? Vi bodde et sted med mange innbyggere fra kulturer der guttebarn er viktige.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 22:43   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg lagde barn i UK i 2002, og jeg fikk ikke vite kjønnet på barnet, lokal policy som de sa var for å unngå akkurat dette. Vet ikke om det var sant da, men det var det de sa, jeg ville uansett ikke vite. Men hvis de hadde laget en policy må det jo ha kommet fra et sted? .

Hvorfor det? Folk konstruerer problemstillinger uten rot i virkeligheten hele tiden.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 23:35   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor det? Folk konstruerer problemstillinger uten rot i virkeligheten hele tiden.

Ja for all del, men man skulle jo tro at et sykehus lente seg litt på fakta. Som sagt, jeg spurte ikke mer siden jeg uansett ikke ville vite kjønn.

Men nå kan man vel uansett finne ut av kjønn fra uke 9 eller noe, så det spiller jo ingen rolle.

Sist redigert av Neket : 04-05-21 kl 23:42.
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 22:53   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes hele debatten er ekkel - slik jeg ser det er dette tydelig politisk motivert. Så vidt jeg vet har vi ikke noen problemer slik vi har det i dag (ja, jeg har sett innlegget til Pelle, men mangel på personell - det gjelder også mange andre typer medisinske tilstander som krever ressurser. Og det er jo ikke nemden som var problemet med kapasiteten på nemden)

I tillegg vil det å tillate tidlig diagnostikk uansett redusere senaborter slik at tallene "går ned av seg selv". Jeg greier ikke å se på dette som annet enn stemmefisking.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror også det ligger en ganske viktig beskyttelse av de kvinnene som ender opp med senaborter, at det er valg som må "godkjennes" av nemnd. Selv om praksis er at alle som ber om det får innvilget det, og selv om det ville vært de samme kvinnen som hadde tatt abort også uten nemnder, er faren for en polarisert debatt med påstand om barnemord mye større i en situasjon der det er kvinnens valg alene. Nettopp fordi det er en glidende overgang fra celleklump til baby, som oppleves som forskjellig fra person. De kvinnene som trenger å måtte gjennomføre en senabort trenger virkelig ikke å oppleve mistro, slik man ser alt for mye av i USA.

Tror dette er et viktig poeng.

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Slutten av innlegget ditt er bare usaklig, helsepersonell utfører allerede senaborter i dag.

Både barnelegeforeningen og jordmorforeningen er vel negative til forslaget? Finner ikke linker i farten, men kan lete hvis der er av interesse.

Gammel 04-05-21, 22:58   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten sammenligning egentlig. Eller sakene er ikke sammenlignbare, men fokuset er sammenlignbart. Her er vi opptatt av å diskutere vaksineutdelingen, men jeg tenker at det som er viktig å diskutere er at Norge hadde for dårlig beredskap + at vi har store utfordringer med kapasitet i helsevesenet.

Klart regjeringen vil vi skal diskutere vaksinefordelingen - det er nogenlunde ufarlig, og de vil sikkert vi skal diskutere senaborter også, et meeeeeeget smalt område. Grunnen til vi har så få aborter i Norge skyldes gratis kondomer, gratis p-piller, at 16 åringer selv får velge at de kan starte på prevensjon, angrepiller, seksualundervisning etc

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.