Sv: Rusreformen!
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Jeg tenker at uten konsekvenser vil flere prøve narkotika, og straffrihet vil brukes aktivt i markedsføringen blant de som selger. «Kom igjen, a’! Hva er du redd for, lism? Du kan ikke bli straffa for det? Bare prøv!»
Det der klinger så lite gjenkjennelig for meg, ass. Jeg er vokst opp i et miljø hvor rus var høyst til stede, og frykten for straff (for brukerdoser) kan jeg ikke huske var relevant i det hele tatt. Jeg tror det i hovedsak var andre mekanismer som regulerte om man var en som prøvde/brukte eller ikke. Og når jeg snakker med min eldste og hennes venner, så er det ikke straff som er gjennomgangstema der heller. Det er skadevirkninger, identiteten som følger med, fordømmelse fra familie og andre, hva man kan finne på å gjøre i rusa tilstand osv., som diskuteres.
Det er bare en veldig fremmed tanke for meg at frykten for et forelegg skal være det utslagsgivende for disse ungdommene. I reformen er det fortsatt foreslått konsekvenser, bare ikke innenfor straffelovgivning. Politiet vil fortsatt ha en rolle med avdekking av bruk, det blir obligatorisk rådgivning og mye «mas», så det er tydelig noe annet enn å bruke lovlige rusmidler.