Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tenåring som spiser lite

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-21, 09:02   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring som spiser lite

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det bekymring? Ift matinntak og vekt? Hvis ikke ville jeg la alt ligge. Vil dere finansiere utespising til lunsj? Hvis det er bekymring rundt barnet er det noe annet.

Dette tenker jeg også.

Noen råd er jo opplagte, men ikke spesielt gjennomførbare egentlig. Slutte å finansiere utespising er helt innlysende, men jeg skjønner godt at det ikke er en greie man tar når det er far som gjør det.

Det høres jo ikke ut som om jenta selv synes det er et problem, så med mindre man da kan inngå noen avtaler eller lirke og lure litt, ville jeg vel ikke satt hardt mot hardt her. Man kan jo ikke tvinge uansett?

Regelmessige måltider med greit sunn mat er jo egentlig greia, men lettere sagt enn gjort når hun er blitt såpass stor uten at det er en vane, tenker jeg. Vi er sikkert heldige med at storebror hele tiden har oppfylt våre forventninger om å spise vanlige måltider uten å krangle på det. Jeg har imidlertid ved et tidspunkt tidligere sagt at jeg forventer at man faktisk er sulten til middag. Vi lager middag til alle ut fra at man ikke har spist rett før, samme hva det er, og jeg synes man kan si noe om at man bør beregne matinntaket ut fra at man faktisk har plass til middagen noen lager til en. Det er en runde vi også har tatt med lillesøster, man spiser ikke to ostesmørbrød halv fire når man vet det er middag kl 17.

Det går an å vise eksempler på mellommåltider / enkle måltider hun kanskje ikke har tenkt på selv? Du beskriver jo at dere har et godt utvalg av gryn, knekkebrød etc. Andre ting som er populært her som begge de to eldste fikser selv er cottage cheese med litt syltetøy / nøtter / gryn / yoghurt, yoghurt med havregryn, vaniljekesam med oppkuttet frukt, kjøleskapsgrøt. Det er likevel ikke helt enkelt å gå til den type mat om man er vant til Narvesen, så det blir en utfordring antagelig akkurat det der.

Her ble det bare noen tanker og lite konkret. Dersom det ikke egentlig er et problem, hadde jeg ikke startet å servere henne i alle fall. Det er nok mer sannsynlig at jeg hadde forsøkt å diskutere forventning rundt noen av måltidene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:09.