Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-21, 13:40   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Når det gjelder poteter så har jeg sett en video om noen som plantet poteter i krukker i forskjellige høyder så at det flere og flere poteter jo lenger ned man gravde. Noen som har sett noe om det?

Så hørte jeg i pod om det å plante annet sammen med potetene så at det ble litt penere. Dvs at man gjerne kan plante annet ganske tett på så at det ikke blir så "stygt". Noen som har innspill her. I den podden jeg hører er de veldig på at man ikke skal ha bar jord, men jeg husker ikke hva de sa at man f.eks. kunne plante rundt og nå har jeg hørt på ganske mange og jeg husker ikke hvilken episode det var i.

Poteter skal hyppes, det vil si at man legger på mer jord etterhvert som planta vokser. Grunnen til det, er at potetplanta danner flere knoller oppover stengelen dersom man legger på mer jord. Et annet argument, er at man da er helt sikker på at ingen poteter får sollys på seg. Når poteter får sollys direkte på seg, blir de grønne og giftige. Både potet og tomat er i utgangspunktet giftige planter som danner spiselige saker til oss.

Tomat har samme greia, danner flere røtter oppover stilken når man legger på mer jord, da får man en tøffere og sterkere plante. Primrose, du bør også prøve å sette de små tomatplantene litt lenger ned i potta, så bare bladene stikker opp, når du potter om.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.