Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?
Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.
Så alle er enige om at ikke staten kunne gjort noe for å vippe dere over på flere barn? 
Kontanttilskudd? Gratis bil? Gratis barnehage og SFO? Et ekstra års permisjon som kunne tas ut som deltid i hele førskolealderen? Ettergitte studielån? Skattefradrag? Husmorvikarer?
Jeg ønsker meg flere barn og det er for tiden en aldri så liten sorg at det neppe blir slik. For vår del er det mye staten kunne gjort for å øke sannsynligheten for at vi fikk flere barn:
- garantert barnehageplass der vi bor når permisjonen var over
- lenger permisjon (og jeg sier ikke at vi ikke har en vanvittig bra permisjon i Norge, men den er likevel for kort for meg)
- mer fleksibel permisjon (f.eks. mulighet til å ha deltidspermisjon frem til barnet er 2) som enklere kunne endres på kort varsel
- boligprisene slik at vi hadde hatt råd til større bolig (neida, jeg MÅ ikke bo i Oslo, men det er viktigere for meg å bo i Oslo enn det er å få flere barn)
- fast jobb fremfor idiotisk regelverk som gjør at en ferdig utdannet lektor kan drive ordinær undervisning i ordinære klasser på ordinære skoler midlertidig under dekke av "midlertidig behov" som i praksis gjør at man er på et fuckings fire år langt jobbintervju
|