Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

[8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-21, 14:15   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?

Så alle er enige om at ikke staten kunne gjort noe for å vippe dere over på flere barn?

Kontanttilskudd? Gratis bil? Gratis barnehage og SFO? Et ekstra års permisjon som kunne tas ut som deltid i hele førskolealderen? Ettergitte studielån? Skattefradrag? Husmorvikarer?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:17   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Så alle er enige om at ikke staten kunne gjort noe for å vippe dere over på flere barn?

Kontanttilskudd? Gratis bil? Gratis barnehage og SFO? Et ekstra års permisjon som kunne tas ut som deltid i hele førskolealderen? Ettergitte studielån? Skattefradrag? Husmorvikarer?

Altså, en barnetrygd som faktisk hadde noe forhold til hvor mye det koster å ha barn kunne nok ha hjulpet for noen. Som mitt ønske om å ha plass til flere barn.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:17   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Om vi får vår egen husmorvikar (en kvinne i 65-70 åra ) som blir hos oss til babyen er voksen så skal jeg søren tute vurdere en til. Forutsetningen er at jeg er garantert en jente! Som liker kjoler.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:23   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om jeg var yngre så joda... husmorvikar og gratis bhg og sfo, kanskje. og høyere barnetrygd når de er eldre enn sfo-alderen. Og gjerne den ekstra permisjonen også

Det det står på at vi ikke får nr 4 er jo økonomi og evnen til å nå rundt (utover at dette var så mange vi klarte å få, ikke den optimale fruktbarheten, men nå har jeg jo spiral så nå unngår vi aktivt å få noen, det har vi ellers ikke gjort på svært mange år)

Gammel 08-03-21, 14:35   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi har også tre, en mer enn planlagt, og da hun kom måtte vi bytte til større bolig og bytte til større bil.
Jeg syntes det til tider er rimelig slitsomt med tre så for i det hele tatt å ha fler måtte det mirakler til. Som husmor vikar, billigere barnehage og aks med søskenmoderasjon. Alt er jo dyrere jo fler en er. Det er lite hotellrom i Norge som er for 5 stk eller flere feks.
Jeg fylte 41 like etter minsta var født, så vi var sent ute.

Gammel 08-03-21, 14:39   #6
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mulig jeg hadde hatt lyst på et barn til dersom jeg hadde hatt en ukomplisert fødsel og blitt fulgt opp bedre under og etter svangerskapet slik at jeg ikke fikk depresjondiagnosen da Ville var nesten et år.

Men en verden med rettferdig fordeling og en løsning på klimakrisen hadde også hjulpet. Fler barnefødsler i Norge er ikke det verden trenger, det er nok av barn (og folk generelt) på jorda.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:50   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tidvis hatt noen smårare ønsker om en til. Gjerne delvis basert på at nå er jo hverdagskabalen enklere og vi har mer overskudd. Mannen min er klok nok til å minne meg på at det er slik fordi ungene er store, ikke trenger hjelp til alt, ikke må passes på, vi trenger ikke levere og hente i barnehagen, og så videre.

Jeg ble alltid litt forundret over meg selv da disse blaffene dukket opp, for jeg syntes det var mentalt tungt å ha babyer/ småbarn. Men noe av det var nok også basert på alder, falle mellom stoler mht permisjonsrettigheter (lite penger, ikke pappaperm) osv.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:39   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har tre så jeg har god samvittighet når Erna kommer og banker på for å sjekke.

Jeg jobbet redusert da barna var små for å få det til å gå opp. Jeg skulle gjerne hatt det uten å gå ned i lønn. Boligen kostet oss også mer for å få fire soverom. Klart de kunne delt, men med aldersforskjellen hadde det blitt krevende. Alle ferier koster mer.

-Jeg skulle altså gjerne hatt sekstimersdag frem til skolealder for minste sånn omtrent.
-Foreldrepermisjon der far tok en stor andel.
-Boligpriser som gjør det mulig å kjøpe noe med nok soverom.
-Fortløpende barnehagestart så man slapp å knulle som besatt i august for å få barn i mai så man med litt forlengelse kunne starte barnehage i august. Jeg husker jeg var stressa for å få barn i desember-februar, nesten villig til å ta pause i forsøkene.

-Obligatorisk foreldreveiledning, parterapi, kall det hva du vil. Nå må man oppsøke, det burde være omvendt. Jeg tror det hadde spart oss for mye frustrasjon, krangling og urk.

Gammel 08-03-21, 15:17   #9
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Et bedre system for barn med spesielle behov, og da ikke bare slik prat bedre som de har bedrevet i det siste, men faktisk et system som funker, og at man ikke føler at man stjeler fra fellesskapet hvis man får hjelp.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 15:19   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Et bedre system for barn med spesielle behov, og da ikke bare slik prat bedre som de har bedrevet i det siste, men faktisk et system som funker, og at man ikke føler at man stjeler fra fellesskapet hvis man får hjelp.

Dette.

(Vi fikk høre fra PPT at "dere må huske at *** har fått en større del av kaken i første klasse". Det hjelper skikkelig når ungen står uten et godt nok tilbud NÅ. Og så fikk vi jo ingen oppfølging i to uker med hjemmeskole i fjor. )

Gammel 08-03-21, 15:17   #11
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Niks. Man skal ha kapasitet og lyst til å ha flere barn, og det tror jeg ikke staten kan gjøre noe med.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 15:30   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye staten kunne ha gjort for å gjøre det enklere hvis jeg hadde fått et barn til selvsagt, men i tillegg måtte jeg hatt lyst på en til. Og det har jeg på ingen måte. Jeg var skikkelig fed up av baby- og småbarnsmas etter tvillingene, og har ingen følelsesmessige behov for å oppleve det igjen. Hadde jeg blitt uplanlagt gravid så hadde jeg selvsagt greid det, jeg hadde nok ikke tatt abort. Men jeg måtte gått igjennom en lang og tung mental prosess før jeg hadde greid å se det positive i det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.