Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Jeg skjønner ikke hvordan man kan få seg til å tro at folk som er litt forsiktige med å konkludere med rasisme som årsak dermed synes at oppførselen til ambulansepersonalet var grei. Det er jo to forskjellige ting.
Min 62 år gamle hvite bestemor fikk heller ikke hjelp av ambulansen. Hun kastet opp blod og døde senere en smertefull død på sykehuset da hun til slutt kom seg dit. Altså vet jeg at uakseptable ting skjer uten at det handler om hudfarge.
Jeg synes at vi gjør alle en stor urett ved å hive oss på rasisme-stemplingen før vi virkelig vet hva problemet handler om. I saker som dette, som handler om liv og død, så er det ekstremt viktig å ha korrekt problemdefinisjon så man faktisk gjør noe med problemet. Kanskje er det rasisme. Kanskje er det en kombinasjon av flere uheldige forhold i tillegg til uegnethet. Kanskje er det noe vi ikke vet om som førte til at ambulansepersonalet etter 10 års tilsynelatende uproblematisk erfaring i yrket plutselig opptrådte så til de grader uegnet. Vi vet ikke.
Jeg vet at en del ambulansesjåfører sliter med alkoholmisbruk, psykiske reaksjoner og at det er en del selvmord i denne gruppen. Jeg vet at de utsettes for store psykiske påkjenninger regelmessig. Jeg vet at de noen steder har startet med samtalegrupper, der de før taklet vanskelige opplevelser der man f.eks. har måttet plukke kroppsdeler fra barn etter ulykker, ved å ta med den som sleit ut på en fyllekule. Det var oppfølgingen. Jeg vet også at de kommer opp i truende situasjoner ganske ofte. Jeg synes ikke at det er så vanskelig å forestille meg at noen i det yrket kan tilte og foreta grove feilvurderinger. Uakseptabelt er det selvsagt uansett. Og nettopp derfor er det viktig å finne ut av dette på en ordentlig måte. For å fikse problemet og ikke det vi antar er problemet.
Jeg mener jeg leste et sted at denne mannen var en de hadde dårlig erfaring med. Ikke dermed sagt at ikke han skal ha hjelp når han trenger det.
Men dersom det stemmer, og dersom han tilsynelatende ikke var så dårlig som han viste seg å være og ambulansesjåføren i tillegg selv ikke var helt stabil, så kan dette handle om flere omstendigheter enn kun rasisme.
At ambulansepersonalet ikke burde ha vært på jobb den dagen er ganske åpenbart. Måten de opptrådte på er helt forkastelig. At de generelt sett er rasister vet vi strengt tatt ikke så mye om på nåværende tidspunkt, selv om det er nærliggende å tenke i de baner.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|