Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.
Men hvis jeg derimot skulle gi en forklaring til f.eks. politiet, så vil jeg ikke kunne si at han var derfra eller hun var slik. Selvfølgelig så kan man gi en nøyaktig beskrivelse som svart, krøllete hår, bred nese, veldig brun, men for meg ville det vært naturlig å si at noen var neger.
Jeg tror svært mange i en slik situasjon ville brukt ordet neger ja, uten å være rasistiske av den grunn. Jeg tror nemlig på det gode (om enn naive og uvitende) i mennesket og velger å tro at det er en forenkling å bruke ordet neger fremfor å forklare at det er en person med afrikansk utseende, afro-amerikansk, antilliansk, sør-amerikansk, aboriginee.
Jeg ville brukt ordet mørkhudet med afrikanske trekk dersom jeg skulle beskrive en mørkhudet for signalement. Deretter kunne jeg ispedd særtrekk ved utseendet som f.eks. at vedkommende hadde spesielt krusete hår, rastahår, veldig mørk i huden, lav/høy osv.