Sv: Påkjørsel av dyr
Jeg har egentlig ventet på å svare til jeg har en som er på "min side". Jeg syntes det er veldig tåpelig at bønder lar sauene sine gå fritt rundt på en vei hvor biler oftest kjører i 60-80 km i timen. Jeg vet om et par steder i nærheten der det ikke er skiltet med sau, og fartsgrensen er satt til 80 km/t. Skulle jeg da treffe på en sau, så kan jeg ikke garantere at jeg hadde stoppet opp og sagt i fra. Og skulle jeg da sagt i fra, hadde det vært for å ta bonden og be om erstatning for at hans dumme dyr ødela min bil.
Er ikke noe glad i sau jeg..!! Kunne likesågodt ha vært utryddet spør du meg. Ingenting jeg hadde savnet hvis vi ikke hadde hatt sau, spesielt ikke bitre sauebonder som løper rundt og dreper bjørner og ulv fordi de lyster.. men dette skal ikke handle om det..!!
Når det gjelder kjæledyr er saken en helt annen. Jeg har ei søster med katte, og vet hvor lei seg hun hadde vært hvis katta hadde blitt påkjørt, spesielt da hun var litt yngre enn nå. Og det hadde vært tanken som hadde gnaget meg maksimalt. Tenk om det er ei lita jente som står og roper på katta si nå, men den kommer ikke tilbake. Det er alltid godt å vite med sikkerhet, enn å gå og tro i lang stund.
Så svaret mitt ville nok blitt:
Sau: Nei
Annet dyr (rådyr, elg osv): Ja
Kjæledyr: Definitivt!!