Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boka som formet deg - leseprosjekt 2021

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-21, 09:17   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Pelle: Leste du Uten en tråd som 11-åring? Jeg fikk altså Sangen om den røde rubin da jeg ble 16, og siden jeg da først var i gang med "tidligere forbudte bøker av norske forfattere" så tok jeg Uten en tråd også. De ble forbudt i hvert sitt tiår, og jeg hadde langt større forståelse for skepsisen mot den siste.

Ja. Faren til en venninne hadde den i bokhylla.

Jeg leste ekstremt mye som barn, var på biblioteket med full sekk hver uke.

Gammel 08-01-21, 09:36   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja. Faren til en venninne hadde den i bokhylla.

Jeg leste ekstremt mye som barn, var på biblioteket med full sekk hver uke.

Jeg leste også innmari mye da jeg var barn, men jeg var litt forsiktig av meg. Som 11-åring leste jeg "Vil du se min smukke navle?" og det var en øyeåpner. Det var stemoren min som nærmest tvang den på meg, for hun mente at jeg var et altfor knytt lite barn.

Gammel 08-01-21, 11:37   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste enormt mye som barn, men jeg tror første gang jeg opplevde at en bok var mer enn en spennende eller fin fortelling, men at tonen og språket var annerledes og virket inn på hvordan boka "fungerte" tror jeg var "Vår afrikanske eksplosjon" av Jon Michelet. En politisk thriller for barn, faktisk.

Etter den har jeg vært ekstremt fascinert av litteratur der rytmen og språket former opplevelsen like mye som selve innholdet. Hvordan Confederacy of Dunces til tider er ekstremt strevsom å lese fordi hovedpersonen er så strevsom. Hvordan språket i Fuglane tripper avgårde som nettopp fugler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 15:46   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Etter den har jeg vært ekstremt fascinert av litteratur der rytmen og språket former opplevelsen like mye som selve innholdet. Hvordan Confederacy of Dunces til tider er ekstremt strevsom å lese fordi hovedpersonen er så strevsom. Hvordan språket i Fuglane tripper avgårde som nettopp fugler.

Dette slo meg helt i bakken i The color purple, husker jeg, den første boka jeg husker å ha lagt merke til noe sånt. Det er helt fantastisk og gir mye til opplevelsen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.