Sv: Med utgangspunkt i eget liv, eller?
Da jeg undersøkte gamle barnehjem, viste det seg at veldig mange hadde ufaglært ledelse og personale. Dette var gjerne godt voksne damer med kall og sånt. Det var helt klart mer omsorgssvikt, vold og overgrep på de barnehjemmene som hadde ufaglært personale. Sosialdirektoratet satte hardt mot hardt en gang på 50-tallet og sa at barnehjem med ufaglært ledelse ikke fikk godkjenning. Men ettersom det var så mange barn som av ulike årsaker ikke kunne bo i vanlige familier, så var det massevis, særlig en del kristne, barnehjem som drev uten godkjenning. Selv over ti år etter at det ble forbudt å slå barn på institusjoner og skoler, hadde indremisjonen en egen håndbok i avstraffelse (med tegninger) som ble brukt på barnehjemmene som indremisjonen eide og drev.
Så jeg er dypt skeptisk til at ufaglærte jobber på barnevernsinstitusjoner, SFO, barnehage og skole. Selv om enkeltpersoner selvsagt er flinke. Man lærer faktisk en god del som gir innsikt under utdanning. Jeg ønsker det lettere å kombinere jobb og utdanning, som fagforbundet gjør i fht barnehagepersonale.