Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ragde refses for homofordommer

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 15:04   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Du spurte om noe, og svaret ble litt borte i noe annet.

Jeg tror disse tre bøkene til Ragde vil bli mye omdiskutert - litt ala Elstad kanskje - for det vil være ulike holdninger til kvalitetene.

Hva er imidlertid litterær kvalitet? En av de fine tingene med disse bøkene er at den får fram et bilde av homofil kjærlighet som noe veldig naturlig - Ragde beskriver et forhold mellom Krumme og Erlend som like gjerne kunne vært et forhold mellom et vanlig par (bortsett fra at de er styrtrike da!). Jeg liker ihvertfall veldig godt den ømheten, den forståelsen for hverandres svakheter osv.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg sitter igjen med etter at bøkene er lest, men jeg har mange tanker rundet endel punkter:

- hvor viktig er familien min?
- hvem er viktigst av venner/jobb og familie?
- kunne familien Neshov ha sett hverandre bedre om de var mer ærlige og direkte?
- hadde Torunn skyld i selvmordet?
- hvorfor valgte hun han fyren i Oslo (som jeg antar har flere damer samtidig) foran Kai? Er utseende og rikdom viktigere verdier enn kjærlighet?

Jeg tror jeg kommer til å lese oppatt hele trilogien om ikke så lenge, og at dette vil gi meg noe å fundere på i forhold til min egen familiesituasjon.

Det er greit nok at noen litteraturvitere påstar at boka ikke er bra nok, men hvis den får betydning for meg og mitt liv, så har jo boka gjort sin misjon slik jeg ser det...

Haaaallo, tusen takk, jeg har ikke lest den siste boka enda!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.