|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?Gamle varmekabler som er noe galt med? Skru av alt og sett på en og en ting. Eller om noen i bygget på fellesareal er koplet til feil måler? Ville hatt en sjekk av elekriker. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?
Jeg skal få sjekket det, når disse målerne ble installert.
Tvilsomt. Min mor bodde der før, hun var både nøysom og nøye. Hun har garantert ikke glemt å lese av strømmåler, i såfall kun som et unntakstilfelle. Dette er jo en trend fra 2018 og utover som vedvarer.
Nei, den har ingen av delene.
Jeg kan ikke se for meg at en panelovn som står på litt for mye skal dra 10000 kWh ekstra i løpet av et år, dette er nok uaktuelt.
Disse to er aktuelle. Det er varmekabler både i bad (20 år gamle) og kjøkken (6-7 år gamle). Og så er det disse el-bil-laderne, da. De er koblet på felles kurs med hver sin måler som avleses manuelt, har jeg fått beskjed om. Men jeg vet jo ikke om noen faktisk kontrollerer at de krever inn fra brukerne faktisk er strøm som går fra felles-strømmen, altså at strømregninga til fellesarealet har blitt større. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?Ikke mye strømselskapet kan bidra med hvis moren din selv har avlest og meldt inn forbruk. Vi kan logge oss på app og se veldig detaljert hvor mye og når. En EL sjekk får du for et par tusen, de kan måle hva som går hvor inn og ut til sikringsskapet. Og er det byttet til ny måler før 2018? Mange opplevde også økt forbruk med ny måler.
|
|
|
|
#4 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?Har du dobbeltsjekket med netteier at forbruket i 2018 er riktig på oversikten de har sendt deg?
|
|
|
#5 |
|
Har ingen tittel
Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?
Det var det første jeg tenkte på også, men dessverre. Jeg har strømregninen fra desember 2019, og der viser den søylediagram for alle måneder i hele 2018 og 2019, så jeg ser at det stemmer sånn i størrelsesoden. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har ingen tittel
Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?Netteier er virkelig som sirup når det gjelder å få informasjon.
De sier at avlesningene hun har sendt inn selv stemte ved "oppgjøret" da de satt inn AMS-måler, for da tok installatøren bilde av gamle-målleren og sendte inn. Så de bekrefter altså at det hun har sendt inn er rimelig. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|