Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T
Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.
Du kan takke BRØDHUENE av selvutnevnte amatørmatintoleransediagnostikere for dette. 
Jeg syns egentlig man skal slutte å mistro folk som sier at de ikke tåler noe, og så spiser det likevel. Fordi det kan handle om at man rett og slett er LEI av å oppleves som vanskelig og ikke bli trodd. Samtidig som man foretrekker å unngå matvarer som krøller til magen. IBS er faktisk en greie det også.
Det er faktisk ganske DRITT å tåle litt av noe, men ikke for store mengder, sånn at man ikke MÅ ha tilpasning, dersom det ikke er mulig, men har en mage som foretrekker tilpasning.
SLUTT å mistro folk, og tilpass hvis det er mulig. I alle fall hvis du spør om det er noe folk ikke tåler. Det er faktisk lov å spørre om folk tåler litt, eller blir dårlig bare det er spor av allergenet i maten.
(Jeg pleier å gi beskjed om at jeg tåler litt, og at det ikke er nødvendig å kutte ut ting som er nødvendige deler av oppskriften, men at jeg ikke tåler rå hasselnøtter (varmebehandlet går bra) og at jeg foretrekker laktosefritt der det er praktisk å bruke, uten at alt må være laktosefritt. Dessuten vil jeg heller ha litt vondt i magen enn å drikke kaffe latte med soyamelk. )
Sist redigert av Gaia : 25-09-20 kl 14:22.
|