Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
De fortsetter nok å tilby, men på lik linje med de andre. Også vinner de private anbudene gjerne, og så tøyer de grensene mer og mer og mer, og så ender det med at kommunen betaler trippel pris for et tilbud de kunne gitt selv.
Da betinger du at det private ikke møter konkurranse. Og det tror jeg ikke noe på. Dersom markedskreftene rår vil ikke prisene øke fritt. Perfekt konkurranse tror jeg ikke noe på, men dersom det er to eller flere tilbydere så vil priskonkurranse forhindre det scenarioet du beskriver.
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
Jeg mener at enkelte ting har det best når det offentlige styrer, slik som utdanning, helse & omsorg, og livsnødvendige ting som f.eks. vann. Og det er også det jeg jobber veldig mye med.
Jeg er helt enig i at livsnødvendige ting som f eks vann må håndteres av det offentlige. Samme gjelder alle kollektive goder, samt politi, brannvesen etc. Jeg er derimot ikke nødvendigvis enig i at det ikke kan eksistere private tilbud av helse og utdanning. Det offentlige må helt klart ha et tilbud, et godt tilbud, men det er ikke alltid slik at det er best om det offentlige står for alt.
|