|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Oi, var jeg uklar nå? Jeg vet jo at du mente hjemmehjelpen. Det gjorde jeg også. Det med legevakten var en kun en sammenligning av dette med kø-ordning. Jeg tenker at det må være fint om noen kjøper seg hjemmehjelp-tjenester og dermed frigir kapasitet. Men du tenker kanskje på en full privatisering, hvor det offentlige trekker tilbake hele sitt tilbud? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Med bestemor på anbud, trekker jo det offentlige sin tjeneste tilbake, og lar hele hjemmehjelps-greiene gå på anbud, der det offentlige deltar på lik linje med de andre. Problemet er at de vil begynne å tjene penger på det (også) og det er der det går skeis, slik jeg ser det. Det blir stoppeklokkeomsorg (som ikke bra for hverken gamlemor eller hjemmehjelpen) og kutting i tjenester, bad hver 3 uke, og oppvask hver 14 dag.
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Men er det slik at det offentlige trekker sitt tilbud tilbake? Er det ikke slik at de fortsatt vil tilby sine tjenester, mens det private også kommer på banen? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Protonterapeut
|
De fortsetter nok å tilby, men på lik linje med de andre. Også vinner de private anbudene gjerne, og så tøyer de grensene mer og mer og mer, og så ender det med at kommunen betaler trippel pris for et tilbud de kunne gitt selv.
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Da betinger du at det private ikke møter konkurranse. Og det tror jeg ikke noe på. Dersom markedskreftene rår vil ikke prisene øke fritt. Perfekt konkurranse tror jeg ikke noe på, men dersom det er to eller flere tilbydere så vil priskonkurranse forhindre det scenarioet du beskriver.
Jeg er helt enig i at livsnødvendige ting som f eks vann må håndteres av det offentlige. Samme gjelder alle kollektive goder, samt politi, brannvesen etc. Jeg er derimot ikke nødvendigvis enig i at det ikke kan eksistere private tilbud av helse og utdanning. Det offentlige må helt klart ha et tilbud, et godt tilbud, men det er ikke alltid slik at det er best om det offentlige står for alt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Men det som gjerne kan bli scenario er at tjenestene svekkes, mens prisen blir den samme - det er der den tripple prisen kommer inn.
Der er vi delvis uenig. Jeg synes godt at det kan være et privat tilbud, men da må de kunne tilby det samme som det offentlige. Det skal ikke være slik det er nå, at privatskolene kun tilbyr almennfag, og muligens helsefag, mens det offentlige sitter igjen med de dyre fagene som elektro, kjemi/prosess etc. Det fører bare til at lokale videregående skoler kun kan tilby almennfag, fordi det andre blir for dyrt når privatskolene øker og tar av tilskuddene, og at ungdommer mange flere steder i landet må flytte på hybel som 15-åring, for å få den utdannelsen de ønsker. Og det fordi de ikke har råd til privatskole. Hybel-livet er ikke noe billigere det, men da har man ikke valgmuligheten lenger - og det er det som er så himla urettferdig.
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
Mnja. Konkurranse regulerer ikke nødvendigvis kun prisen. Man ønsker å få solgt sin tjeneste, og da kan man ikke kun tilby en lav pris. Man må ha innhold også. Dette blir egentlig spillteori. Så nei, jeg tror ikke på teorien din om at et privat tilbud med påfølgende konkurranse fører til dårligere kvalitet.
Her tror jeg kanskje ikke jeg skjønner helt hva du mener. Sier du at hvis man skal ha privat skoletilbud så må det private og det offentlige tilby de samme fagene? Hvorfor det, egentlig? Dersom det private skoletilbudet fungerer innenfor allmennfaglige fag så er det vel helt greit om det finnes et offentlig tilbud for realfagene? Det er jo det som er det offentliges funksjon; å kunne tilby en tjeneste som ikke nødvendigvis gir profitt ihht bedriftsøkonomiske termer, men som måles i samfunnsøkonomisk profitt? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Eller det offentlige tilbudet skjønner at her må det skjerpe seg og gi de eldre et tilbud de blir fornøyd med, ellers vil de mest ressurssterke brukerne forsvinne over til private alternativer. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Det er jeg helt enig i.
|