Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo for dummies ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-07, 11:36   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Jeg trenger ting litt med teskje i dag....

Er det noe kjott eller fisk som man bor unngå på en lavkarbo-diett? Jeg regner polser og farsemat som selvfolgelig å unngå, men er det andre ting man bpr unngå i tillegg?

Er det gronnsaker som har for mye karbo, og dermed bor unngås?

Hvilke frukter bor unngås?

Bor alle melkeprodukter unngås?

Gammel 03-08-07, 11:37   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Er det noe kjott eller fisk som man bor unngå på en lavkarbo-diett? Jeg regner polser og farsemat som selvfolgelig å unngå, men er det andre ting man bpr unngå i tillegg?

Mais har vel forholdsvis mykje karbo? Og det meste av frukt.
Men sjølv begrensar eg berre dei veldig bearbeidde karbane (loff, ris, pasta o.l.)

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 11:44   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du teller karbohydrater og skal ligge på et lavt inntak, så bør du jo unngå endel, bla. pølser og burgere og slikt, men om du ikke teller så er det ikke så voldsomt nøye. Jeg prøver å holde meg under 100 gram karbo daglig (helst 60-70 gram) og jeg spiser både pølser og burgere om jeg vil, men foretrekker jo rent kjøtt og fisk. Panering er ofte av mel eller brød, så det bør du jo unngå. Ellers er det stort sett bare å spise i vei når det gjelder alt av rent kjøtt, fisk og fugl.
Av grønnsaker er det vel helst mais, potet, gulrot og kålrot som ligger høyt på karbene. De fleste grønnsaker er ok. Jeg spiser mye brokkoli, blomkål (blomkål er en ypperlig erstatning for potet, både som kokt, stappet og "ris", jeg har masse oppskrifter), agurk, tomat, neper, selleri, og mye annet.
Det meste av frukt er svært karbohydrat-rikt. Frukt ER karbohydrater. Så få lavkarbere spiser noe særlig med frukt, men vi spiser desto med bær. Bær har lavere innhold av karber og mer innhold av antioksidanter.
Melkeprodukter skal ikke unngås nei, om du ikke er allergisk da. Man skal unngå lettproduktene, og heller spise kremfløte, seterrømme, helfete oster, meierismør osv. Jeg bruker litt lettrømme da jeg liker det best, men det er ikke så stor forskjell på de to da. Bruker Creme Fraiche i matlaging.

Gammel 03-08-07, 11:48   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Takk, Iset! Ypperlig liten "starthjelp huskeliste".

For de av oss som vurderer å prove dette, hvor lang tid provde dere dette for dere så eller merket de forste resultatene?

Gammel 03-08-07, 22:13   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk, Iset! Ypperlig liten "starthjelp huskeliste".

For de av oss som vurderer å prove dette, hvor lang tid provde dere dette for dere så eller merket de forste resultatene?

Tenker du på vekt eller form? Vi har ganske lett versjon av opplegget, og ligg vel i Fedon Lindberg-land ein stad. Vi merka mindre luft i magen i løpet av to dagar ca. Vi følte oss meir opplagt og mindre sulten i løpet av den første veka. (Det var altså så rart, dei dagane eg åt mine tradisjonelle brødskiver til forkost var eg merkbart MYKJE meir sulten til lunsj på jobb). Vekt merker eg ingen endring på, men nå har vi nok ein god del meir karbo enn det som dietten legg opp til. Mannen meiner å ha gått ned i vekt, men ingen veit sikkert sidan vi egentlig aldri sjekkar vekta.

Snuppa med diabetes fekk resolutt betring av blodsukkeret same dag. Ho er mykje meir stabil og får langt sjeldnare føling. Denne veka i barnehagen har ho hatt blodsukkerverdiar mellom 4 og 7; dvs. heilt normalt for eit friskt menneske. Endringa er så enorm at vi har tenkt å snakke med ernæringsfysiologen på sjukehuset om det, særlig sidan Statens helsetilsyn og diabetesforbundet sine råd m.a. går ut på å ete masse grovt brød og unngå feit mat. Vi gjorde jo det før. Og ungen svinga mellom 2 og 20. Veldig slitsomt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.