Sv: Når er det lov å bli lei seg over en julegave?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Da regner jeg med at du aldri har vært i den situasjonen at halve inntekten din har forsvunnet, og da er det jo veldig lett å si at man aldri hadde gjort ditt eller datt.
Heldigvis er ikke relasjonene våre så skjøre at tar skade av at vi må tilpasse gavebudsjettet etter ulike endringer i livssituasjoner. Det er trist å høre at det ikke er sånn i alle familier.
Ingen finregner Input. Og jovisst har vi vært i veldig ulike økonomiske situasjoner, flere i familien vår. Men gaver til hverandres barn på rundt 200 kroner har det likevel vært helt greit å forholde seg til. Her er det lett å være lur å handle på salg også, og ende opp med rimeligere gaver til ca samme verdi.
Jeg vil gjerne understreke at jeg er under middels opptatt sv materielle goder, og får barna en r-skjorte vet ikke jeg om den kostet 50 eller 300 kroner. Poenget er at gaver skal være hyggelige å gi og få - alle skal ha råd til det nivået en legger seg på og ingen skal måtte føle seg beklemt.