|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
villende
|
Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?Dette var en utrolig nyttig tråd. :deltakeridenopprinneligediskusjonen: Jeg trodde faktisk verken egyptere, libanesere eller palestinere var arabere, uten at jeg har hatt noen klar formening om hva en araber er. I mitt hodet har det hatt noe med tilhørighet til den arabiske halvøy å gjøre. Er det noen som vet hvordan de enkelte folkeslagene fordeler seg i Midt Østen? Tyrkere er vel hovedsaklig i Tyrkia, kurdere har Mim plassert, men hva med persere? Og berbere (og hva er egentlig en berber?) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?Persere er jo absolutt ikke arabere! Det er det vel bare amerikanere som tror.
|
|
|
#3 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?
Berbere er en etnisk gruppe (og berbisk en egen språkgruppe) som hovedsakelig finnes i Nordafrika (bl.a. er de relativt kjente tuaregene berbere). Berberne fantes i det nordlige Afrika lenge før araberne.
|
|
|
#4 |
|
Skrekkøgle
|
Mange tuareger mener at de ikke er berbere, forsåvidt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Skrekkøgle
|
Det vet jeg ikke, men jeg vet at en gang noen diskuterte dette ett annet sted, protesterte tuaregene, og sa at de ikke er berbere. Jeg spurte aldri hva de mente at de var, forsåvidt hee. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?Jeg tror tuareger mener de er tuaregere og ikke berbere. Mens berbere regner tuareger som en del av sin gruppe. Hvis jeg ikke har misforstått?
|
|
|
#8 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?Ikke usannsynlig. De regner seg vel neppe som arabere i hvert fall. Atter et godt eksempel på dette med selvdefinering og askripsjon av identitet fra andre når det gjelder etnisitet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|