|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tatt på
|
Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?
Så vidt jeg vet, så er testsenteret bygget og i bruk. Usikker på om det er konstant operativt.
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Hmm. Nei?
|
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Vi kan ikke redde verden med flyskam. Noen, heldigvis fler og fler gjør miljøvennlige valg på egen hånd. Men det må politisk styring til. Kanskje må det bli mye dyrere å fly. Dyrere tekstiler. For eksempel. Og enig i at vi må fokusere mest på det som monner. Jeg tror ikke det er mine plastsugerør fra McDonald’s som ligger i magen til hvalen. Vi må finne de virkelig store synderne her. Det bør ha en større effekt.
|
|
|
#4 |
|
finner ut av mye
|
Jeg leste noe om det i går, men husker ikke hvor. Men fant dette nå.
|
|
|
#5 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Utendørs
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Veldig interessant tråd. Sånn jeg ser det så er fokuset delvis avsporet og sammensauset, all den tid at færre plastsugerør og -poser ikke vil berge oss unna global oppvarming, men tiltak mot global oppvarming er et komplekst bilde og de siste rapportene fra IPCC tyder vel på at vi innen kortere tid enn vi liker å tenke på både må få på plass de store politisk styrte endringene i form av mindre forbruk av fossile brennstoff og de mer personlige endringene som å forbruke mindre og reise mindre.
Kan glede deg med at testsenteret er kontinuerlig operativt og at forskningen stadig går videre. Noe av det danner grunnlaget for det norske fullskalaprosjektet (Northern Lights), der Norcem, Fortum Varme, Equinor, Total, Shell m.flere man jobber med å prosjektere hvordan CO2 fanget fra Klemetsrud og Brevik kan skipes og deretter injiseres for permanent lagring i reservoar offshore via rørledning fra et anlegg på Vestlandet. Dersom dette blir fullført vil teknologien for karbonfangst og lagring og forhåpentligvis investeringsviljen for det samme komme mye lenger.
Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø. Sist redigert av Anikka : 11-08-19 kl 23:25. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|