Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-19, 22:51   #1
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Det er fint og flott at store selskaper kommer på banen. Jeg vet at det skjer mye innen både båt, bil og fly med å få overgang til et grønnere skifte. Men jeg savner også at store selskaper kommer mer på banen og synliggjør hvilke planer de har, og at politikerne har målsetninger og gjennomfører nødvendige klimavennlige tiltak. Hva skjedde med månelandingen på Mongstad?

Så vidt jeg vet, så er testsenteret bygget og i bruk. Usikker på om det er konstant operativt.
Selve fangst- og lagringsprosjektet (andre halvdel av månelandingen) ble avsluttet rett før en viktig beslutningsmilepæl av daværende olje- og energiminister Ola Borten Moe i 2013. Om noe av forskningen og resultatene er brukt videre vet jeg ikke. Jeg håper det.

Gammel 11-08-19, 08:06   #2
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Så vidt jeg vet, så er testsenteret bygget og i bruk. Usikker på om det er konstant operativt.
Selve fangst- og lagringsprosjektet (andre halvdel av månelandingen) ble avsluttet rett før en viktig beslutningsmilepæl av daværende olje- og energiminister Ola Borten Moe i 2013. Om noe av forskningen og resultatene er brukt videre vet jeg ikke. Jeg håper det.

Hmm. Nei?
Det ble jo skrinlagt i 2013. Og det har vel ikke skjedd noe etter det?
https://www.aftenposten.no/norge/i/a...or-om-Mongstad

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 08:17   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi kan ikke redde verden med flyskam. Noen, heldigvis fler og fler gjør miljøvennlige valg på egen hånd. Men det må politisk styring til. Kanskje må det bli mye dyrere å fly. Dyrere tekstiler. For eksempel. Og enig i at vi må fokusere mest på det som monner. Jeg tror ikke det er mine plastsugerør fra McDonald’s som ligger i magen til hvalen. Vi må finne de virkelig store synderne her. Det bør ha en større effekt.

Men vi kan stemme grønt, det tror jrg hjelper. Og ellers påvirke så godt vi kan de rundt oss også.

Gammel 11-08-19, 13:23   #4
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hmm. Nei?
Det ble jo skrinlagt i 2013. Og det har vel ikke skjedd noe etter det?
https://www.aftenposten.no/norge/i/a...or-om-Mongstad

Jeg leste noe om det i går, men husker ikke hvor. Men fant dette nå.
http://www.gassmagasinet.com/manelandingen-pa-mongstad/

Det skal altså være et nytt renseanlegg på plass innen 2020.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 23:13   #5
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Utendørs
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Veldig interessant tråd. Sånn jeg ser det så er fokuset delvis avsporet og sammensauset, all den tid at færre plastsugerør og -poser ikke vil berge oss unna global oppvarming, men tiltak mot global oppvarming er et komplekst bilde og de siste rapportene fra IPCC tyder vel på at vi innen kortere tid enn vi liker å tenke på både må få på plass de store politisk styrte endringene i form av mindre forbruk av fossile brennstoff og de mer personlige endringene som å forbruke mindre og reise mindre.

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Kan glede deg med at testsenteret er kontinuerlig operativt og at forskningen stadig går videre. Noe av det danner grunnlaget for det norske fullskalaprosjektet (Northern Lights), der Norcem, Fortum Varme, Equinor, Total, Shell m.flere man jobber med å prosjektere hvordan CO2 fanget fra Klemetsrud og Brevik kan skipes og deretter injiseres for permanent lagring i reservoar offshore via rørledning fra et anlegg på Vestlandet. Dersom dette blir fullført vil teknologien for karbonfangst og lagring og forhåpentligvis investeringsviljen for det samme komme mye lenger.

Her behøves det store investeringer fra myndighetene, så det blir spennende å se om det lykkes.

Sist redigert av Anikka : 11-08-19 kl 23:25.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.