Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-19, 11:11   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Når man skifter vinduer har jeg inntrykk av at bordkledning over og under vinduet ofte må fjernes. Hos oss, som har mange vinduer, så var det derfor like greit å skifte hele veggen når man først var i gang, og etterisolere og legge vindsperre samtidig.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-19, 13:22   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Når man skifter vinduer har jeg inntrykk av at bordkledning over og under vinduet ofte må fjernes. Hos oss, som har mange vinduer, så var det derfor like greit å skifte hele veggen når man først var i gang, og etterisolere og legge vindsperre samtidig.

Det var ikke tilfelle da jeg bodde i nykjøpt, gammelt hus. Kun det ene rommet der vi endret på vindusstørrelse. Skiftet bare kledning på den ene (kort)veggen som var mest værutsatt (på tredve år gammelt hus).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-19, 17:08   #3
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Vi har byttet vinduer i to av husets tre etasjer, og det har ikke vært nødvendig å fjerne kledning noen steder. Man ser knapt at det har vært gjort inngrep, kun litt maling som har flasset av i kantene, og det er bare å male over.

Angående 2-lags kontra 3-lags. Vi har valgt 3-lags på fastkarmvindu og 2-lags på resten. Det som er viktig å huske på dersom dere skal ha begge deler er at det kan bli fargeforskjell i vinduene, og at man derfor bør ha like mange lag glass på vinduene som står på samme vegg. Når vi etterhvert skal bytte storvinduene i stua vår, blir det kun 3-lags på grunn av dette.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 15:20   #4
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi skal ha møte med byggeleder neste uke, men de kan ikke starte noe praktisk før 1. oktober. Ukene fram til da må vi bruke fornuftig. Det vi har tenkt på er i hvert fall dette:

• Plantegning på kjøkken, siden vi vil flytte det til et annet rom. Det holder jeg tak i og er nesten i mål.
  • Gulv: Hvordan er laminat, parkett, gulvbord og "settinnnoeher" i forhold til hverandre? Momenter er støy og varme, jeg går gjerne barbeint og vil slippe å fryse tærne blå.
  • Firmaet anbefaler å rive innervegger for å avdekke ev fuktskader. Det tror vi er lurt. Da får vi også bedre isolering, skjult elektrisk anlegg og noe mindre rom. Jeg tar med vindsperretipset her.
  • Og da tar vi med at om nødvendig må bordkledning over og under vinduer skiftes. (Utvendig panel er faktisk ganske bra!)
  • Levere søknad på endringen vedr. carporten. Vi vet at andre har gjort tilsvarende endring, så vi kan vise til dem.
  • ENØK-støtte, finne ut om det er relevant i fht det vi gjør. ENØK-rådgiver skal spilles inn til byggeleder før kontrakt skrives.
  • Liste opp ting vi minst vil ha i kontrakt og hva som er lurt å ha med der.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
oppussing

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.