Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan du sopp?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-06, 08:18   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plukker sopp og har noen jeg er helt sikre på

Kantarell
Piggsopp
Steinsopp
Traktkantarell
Østerssopp
Kremler

Jeg plukker sopp sammen med mine foreldre eller jeg får en av dem til å se på den før jeg steker den. Selv om jeg er trygg på det jeg plukker vil jeg ikke ta noen sjanser med min egen eller jentenes helse.

Når det gjelder skrubb er den tatt av listen over trygge sopper fordi man kan bli dårlig dersom den ikke er varmebehandlet godt nok. Jeg har alltid lært at man skal forvelle all sopp og har spist skrubb hele mitt liv uten problemer.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 08:27   #2
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

J
Når det gjelder skrubb er den tatt av listen over trygge sopper fordi man kan bli dårlig dersom den ikke er varmebehandlet godt nok.

Jeg vet ikke hva de inneholder som gjør grundig varmebehandling nødvendig. Men hvis varmebehandling uskadeliggjør stoffene, kan det i hvertfall ikke være tungmetaller. Det må være noen organiske stoffer i soppen som brytes ned ved oppvarming.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 09:17   #3
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

De eneste jeg er trygg på er kantarell og traktkantarell. Moren min plukker masse sopp, så jeg burde nok spørre henne litt. Hun sa det var masser av piggsopp i skogen like ved her jeg bor, så kanskje jeg bør ta en titt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 10:53   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrubbene er ikke borte, etter hva jeg vet. Derimot er morklene delvis borte (de skal forvelles to ganger). Ubehandlet morkel har to kors, dobbeltforvellet har tre stjerner. Pluggsopp er også ute. Det er VELDIG viktig med oppdaterte soppbøker!!!!

Jeg kan litt sopp. I helgen plukket jeg to kurver og en papirpose med grovskjellet piggsopp, samt noen rødskrubb og noen sandsopp.

Jeg kan:
nøttekremle
kantareller
piggsopp (veldig enkle, de har pigger under)
steinsopp
smørsopp
sandsopp
skrubb (rød og brun)
åker/beite-sjampinjong
fåresopp

I tillegg bruker jeg soppkontroll og bøker. Jeg har veldig lyst til å ta kurs, men det er ikke tid denne høsten. Vi må prøve å få samlet en gjeng i Oslo neste høst og gå på kurs!

Gammel 18-09-06, 11:01   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Når det gjelder skrubb er den tatt av listen over trygge sopper fordi man kan bli dårlig dersom den ikke er varmebehandlet godt nok. Jeg har alltid lært at man skal forvelle all sopp og har spist skrubb hele mitt liv uten problemer.

Hadde ikke dette sammenheng med en type "allergisk" reaksjon? Altså, at noen mennesker reagerer på skrubbene når de ikke er varmebehandlet, og at de derfor ble tatt av listen for "helt trygge" sopper? Det var det mine botaniker-kolleger sa, i alle fall. Så hvis man vet at man tåler skrubbsopper, skulle det i så fall ikke være noe i veien for å fortsette å spise dem.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.