|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg plukker sopp og har noen jeg er helt sikre på |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke hva de inneholder som gjør grundig varmebehandling nødvendig. Men hvis varmebehandling uskadeliggjør stoffene, kan det i hvertfall ikke være tungmetaller. Det må være noen organiske stoffer i soppen som brytes ned ved oppvarming.
|
|
|
#3 |
|
WF: Sausnebbet
|
De eneste jeg er trygg på er kantarell og traktkantarell. Moren min plukker masse sopp, så jeg burde nok spørre henne litt. Hun sa det var masser av piggsopp i skogen like ved her jeg bor, så kanskje jeg bør ta en titt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Skrubbene er ikke borte, etter hva jeg vet. Derimot er morklene delvis borte (de skal forvelles to ganger). Ubehandlet morkel har to kors, dobbeltforvellet har tre stjerner. Pluggsopp er også ute. Det er VELDIG viktig med oppdaterte soppbøker!!!!
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Hadde ikke dette sammenheng med en type "allergisk" reaksjon? Altså, at noen mennesker reagerer på skrubbene når de ikke er varmebehandlet, og at de derfor ble tatt av listen for "helt trygge" sopper? Det var det mine botaniker-kolleger sa, i alle fall. Så hvis man vet at man tåler skrubbsopper, skulle det i så fall ikke være noe i veien for å fortsette å spise dem.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|