Sv: Studere medisin i utlandet?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
I Ungarn foregår undervisningen på engelsk, men de må lære seg ungarsk nok til å kunne kommunisere med pasienter. Jeg har gjort et relativt helhjertet forsøk på å lære meg ungarsk, og det var ikke lett. Og jeg har skrive under på at undervisningskulturen var/er ekstremt forskjellig.
Det var nyttig info, og gir mening. Har sett ungarskkravet, men det er stor forskjell på å levere eksamen på ungarsk og ha pasientkontakt på ungarsk, ifht språklig nivå. Takk, Tjorven. 
EDIT: Ifht det som vi var innom litt, om autorisasjon, syntes jeg husket noe sånt,ja:
En rekke land i EU/EØS har ikke tilstrekkelig praksis i studiet til å bli godkjent av Helsedirektoratet. Studenter som uteksamineres fra EU-landene Danmark, Irland, Island, Italia, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Portugal, Sverige og Storbritannia etter 1.1.2019 kan ikke regne med å få autorisasjon i Norge uten først å ha fått autorisasjon i studielandet. I feks Danmark betyr det at man etter dansk utdanning (bachelor og kandidat) må ta turnus, før man får dansk autorisasjon. Deretter kan man søke det norske helsedirektoratet om autorisasjon.
Antar da at en EU/EØS-autorisasjon deretter som regel blir akseptert ifht fri flyt av personer i EU. En joker i det her bildet for foresatte er naturligvis at det er en "farlig alder", og at man fort får barnebarn i angjeldende land. 
Sist redigert av Charlie : 24-07-19 kl 10:31.
|