|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er iallfall ikke noe jeg har hørt blitt snakket om på min arbeidsplass. Jeg kan heller ikke huske hva jeg har blitt servert å drikke i de konfirmasjonene jeg har vært i. Det har stort sett vært buffeter hvor man selv har forsynt seg med både mat og drikke. I noen konfirmasjoner, deriblant den jeg selv nylig arrangerte, hadde vi servitør som både serverte mat og drikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg vil tro dette har noe med hvor man bor i landet. Jeg skal love deg at her jeg bor på vestlandet er det ikke mange som har vin i konfirmasjon eller barnedåp og det er heller ikke vanlig å drikke alkohol på 17.mai slik jeg har inntrykk av at det er i andre deler av landet. Så om jeg hadde kommet i en konfirmasjon og sett at de serverte vin, så hadde det vært noe jeg la merke til fordi jeg aldri har sett det før i de konfirmasjonene vi har vært i. Det betyr ikke at jeg syns det er galt at noen gjør det så lenge folk klarer å moderere seg, men når noe er annerledes enn normen så legger man faktisk merke til det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?For meg blir det veldig rart å servere noko i ein konfirmasjon som konfirmanten ikkje kan drikke. Det er jo konfirmanten som skal vere i sentrum denne dagen.
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Kommer du til å servere kaffe? Evt drikker konfirmanten kaffe?
|
|
|
#7 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Dette med at konfirmanten skal være i sentrum synes jeg er et litt merkelig argument for om det ene eller det andre skal serveres. Hun er vel like mye i sentrum selv om det serveres litt vin, som hun ikke drikker, kaffe, som hun ikke drikker, eller mandelkake som en av kakene til kaffen, selv om konfirmanten kan betakke seg for den gule kremen? Jeg ser at dette kanskje kan være et argument dersom dette er et hus der det konsekvent aldri serveres alkohol dersom barn er til stede, selv om jeg personlig ikke rir dette prinsippet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Forskjellen er vel mellom å servere noe konfirmantene kan spise/drikke dersom de ønsker det og servere noe de faktisk ikke har lov til å innta. For meg er det ganske stor forskjell på disse.
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Men om konfirmanten er laktoseintolerant, velger man å ikke ha en eneste kremkake, selv om man f.eks vet at det er favoritten til mange av gjestene? Eller dropper eggerøre til koldtbordet om konfirmanten ikke kan spise egg?
|
|
|
#10 |
|
Fortynnet
|
Jeg valgte faktisk å ikke ha noe som helst med nøtter eller mandler i på kakebordet til konfirmanten med nøtteallergi. Han har hele sitt liv stadig vært i situasjoner der han må unngå å spise ting, og har et mindre utvalg kaker og sjokolade osv enn andre å velge i. Så på hans dag ville jeg at han skulle kunne velge fritt på kakebordet. Om så favoritten til noen i slekta skulle være marsipankake eller kransekake, så regner jeg med at de fant noe annet de likte akkurat denne dagen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Mitt svar på det er selvfølgelig.
|
|
|
|
#12 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Vel, i et hus der de voksne ellers kan ta seg et glass god vin til maten, og der også konfirmanten/barna/ungdommene i huset er vant med at dette er greit, ser jeg ikke at dette glasset med vin skulle ha betydning for konfirmantens følelse av å være midtpunkt eller ei på konfirmasjonsdagen. Men jeg har ikke veldig sterke følelser rundt dette, altså, folk må for all del velge det de synes er riktig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Hahaha. Nei, jeg var heller redd for at noen andre har tatt valget om null alkohol pga andres meninger og "regler" heller enn egne valg. Fordi de er redd for "snakk" og reaksjoner i familien eller på stedet de kommer fra. For det virker jo som om vin i konfirmasjon er helt utenkelig for noen. Jeg gjør som jeg vil. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|