|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant
Enig med millact. Jeg hadde ikke tatt på meg bunad, og jeg hadde heller ikke visst hva jeg skulle skrevet på kortet. Gratulerer med festen? Gratulerer med markeringen? (Av hva?) Gratulerer med feiringen? (Hva feires?) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig. Dette skjønner jeg ikke. Konfirmajson er konfirmajson og da følger man konfirmasjonsopplegget enten til kirka eller til humanetisk forbund. Vil man ikke konfirmere seg så er det helt fint, men da synes jeg faktisk ikke man kan forvente en markering tilsvarende det en konfirmant får. Skjønner det kan være hyggelig med en storslagen bursdagsfest eller at ungdommen får f.eks en opplevelse eller en litt ekstraordinær 15 års gave, men jeg synes faktisk at ungdommen skal ha vært gjennom det en konfirmajson er for å ha en konfirmajsonsmarkering. Men det var litt avsporing fra spørsmålet. Jeg hadde spurt de som inviterer hva de ser for seg både av antrekk og gave.
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi ble invitert i en 15-årsdag i februar. Nå kunne vi ikke gå, men i invitasjonen stod det at ungdommen ikke ville konfirmeres, men at foreldrene gjerne ville markere 15-årsdagen hans i stedet, og vi ga (selvsagt) samme gave som hans konfirmerte bror fikk tre år tidligere. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg skrev på kortet, men jeg hadde iallfall ingen problemer med å formulere en gratulasjon. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
© All rights reserved
|
Men det er noe annet, det er jo en bursdagsfest. Jeg går ikke i bunad i bursdager, men jeg hadde kledd meg pent og skrevet gratulerer med dagen på kortet. Gaven hadde nok vært større enn en vanlig bursdagsgave, sikkert på konfirmasjonsgavenivå. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Jeg hadde er familiemedlem som ikke ville konfirmere seg. De klarte å holde en «konfirmasjonsfeiringen» samme uka som h*n fylte 15. Og arrangerte bursdag i tillegg. Da husker jeg at jeg i trass bare ga en gave. Det er helt ok å ikke konfirmere seg, men markere bursdag i stedet. Men det blir fryktelig synlig at det er gavene man er ute etter, når man feirer både 15-års dag og «konfirmasjon» samme uka.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|