Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp - vi skal kjøpe bolig!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-19, 09:36   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!

Men hva sjekker man egentlig når det er snakk om skoler? Jeg tror nok at vi har vært bortskjemt med en usedvanlig god barneskole, men snuppa går på en ungdomsskole som regnes for å være "bra". MEN; jeg er ikke videre imponert, virkelig ikke.

Gammel 11-03-19, 09:38   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men hva sjekker man egentlig når det er snakk om skoler? Jeg tror nok at vi har vært bortskjemt med en usedvanlig god barneskole, men snuppa går på en ungdomsskole som regnes for å være "bra". MEN; jeg er ikke videre imponert, virkelig ikke.

Det finnes jo en del data fra undersøkelser på skoleporten.no. Jeg ville nok tatt en titt der, selv om det aldri sier alt.

Det beste er jo egentlig om man kjenner noen, eller kan forhøre seg litt. Input har jo et hovedfokusområde for søket sitt på et vis, så man kan jo orientere seg litt i de skolene som er der og se om det på generell basis er store forskjeller, da kan det kanskje være lurt å være litt bevisst på adresse.

Så er det selvsagt en utfordring at alt varierer mellom trinn, klasser og år og at tilfeldigheter inntreffer uansett.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-19, 09:47   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg blir det rart å skulle sjekke fritidsaktiviteter. Poden har en aktivitet i sentrum som han skal fortsette med, og hvem vet hva han egentlig er interessert i om han slutter med den. Det blir en håpløs ting å skulle ta hensyn til, føler jeg. Om han finner ut at han vil drive med noe som ikke er i nærheten, må vi finne en løsning på det.

Når det gjelder skolekrets er det også vanskelig. Han går på en skole nå som sikkert har dårlig rykte, der var jeg/vi ekstremt fornøyde de to første skoleårene, nå i tredje er det totalt motsatt. Den eneste endringen er egentlig kontaktlærer. Jeg er lærer utdannet i Oslo og har vært i om veldig mange av byens skoler i praksis og som vikar, og mange av de som sikkert regnes som byens beste hadde det vært helt uaktuelt for meg å sende barnet mitt til. Jeg tror nok den som sa tidligere i tråden at man aldri kan vite uansett, det avhenger av lærer, klassemiljø og den enkelte elev, har veldig rett. Man kan være veldig uheldig og veldig heldig uansett. Og jeg lurer på det samme som Tjorven, hva skal man sjekke? Resultater på nasjonale prøver er i hvert fall helt uinteressant.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-19, 10:27   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når det gjelder skolekrets er det også vanskelig. Han går på en skole nå som sikkert har dårlig rykte, der var jeg/vi ekstremt fornøyde de to første skoleårene, nå i tredje er det totalt motsatt. Den eneste endringen er egentlig kontaktlærer. Jeg er lærer utdannet i Oslo og har vært i om veldig mange av byens skoler i praksis og som vikar, og mange av de som sikkert regnes som byens beste hadde det vært helt uaktuelt for meg å sende barnet mitt til. Jeg tror nok den som sa tidligere i tråden at man aldri kan vite uansett, det avhenger av lærer, klassemiljø og den enkelte elev, har veldig rett. Man kan være veldig uheldig og veldig heldig uansett. Og jeg lurer på det samme som Tjorven, hva skal man sjekke? Resultater på nasjonale prøver er i hvert fall helt uinteressant.

Tja. Det beste er jo om man kjenner noen som sagt, noen i området fortrinnsvis som har et litt helhetlig bilde, informasjon fra enkeltklasser er jo sjelden interessant.

Jeg ville nok sett på Elevundersøkelsen, som ligger helt åpent på Skoleporten, i det minste, helst supplert med andre inntrykk.

Jeg tenker at man alltid har nytte av et aktivt lokalmiljø der det er flere drivende krefter. Dette blant annet fordi jeg har venner som bor i miljøer der de trives godt, men der enkeltpersoner nesten sliter seg ut på å drive alt alene. Dersom dette er viktig for en selv, ville jeg hørt litt rundt dette også. Det går på et vis også på skolen - det påvirker miljøet om kun en liten del av foreldregruppa arrangerer 17. mai, stiller som vakter på arrangementer når de blir eldre etc.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.